ברכת כהנים, סיכום, פירושים, סרטון מצגות, אמצעים לשוניים והעשרה.
פסוקים כב-כז
פרק זה פתוח לכולם ללא צורך ברכישת מנוי
סרטון מצגות פרק ו למידה והוראה ידידותית. • הקרנה על לוח בכיתה. |
תוכן העניינים
♦ פירושי מילים והסברים
♦ סרטון מצגות
♦ טקס ברכת הכהנים בתקופת התנ"ך ובימינו
♦ ברכת הכהנים
– תוכן ומשמעות בברכת הכוהנים
– צורות ייחודיות אופייניות לשפת התנ"ך
– המבנה השירי והאמנותי של הברכה
♦ תגלית ארכיאולוגית מדהימה
הרעיון המרכזי בברכת הכוהנים
ה' הוא מקור הברכה לעם, הכהנים הם האמצעי המעביר את הברכה לעם
סרטון מצגות
פירושי מילים והסברים
הניחו את מצביע העכבר על המילים המסומנות לקבלת הפירושים
כב וַיְדַבֵּר יְהוָֹה אֶל משֶׁה לֵּאמֹר:
כג דַּבֵּר אֶל אַהֲרֹן וְאֶל בָּנָיו לֵאמֹר: כֹּה תְבָרֲכוּ אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אָמוֹר לָהֶם:
כד יְבָרֶכְךָ יְהוָֹה וְיִשְׁמְרֶךָ:
כה יָאֵר יְהוָֹה פָּנָיו אֵלֶיךָ וִיחֻנֶּךָּ
כו יִשָּׂא יְהוָֹה פָּנָיו אֵלֶיךָ וְיָשֵׂם לְךָ שָׁלוֹם:
כז וְשָׂמוּ אֶת שְׁמִי עַל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וַאֲנִי אֲבָרֲכֵם:
טקס ברכת הכהנים בתקופת התנ"ך ובימינו ברכת הכוהנים היא ברכה עתיקה בה ברכו הכוהנים את עם ישראל מילות הברכה האלה מוטמעות בתהילים, ובטקסים יהודיים אחרים. בישראל אומרים אותה הכוהנים בימי חול בתפילת שחרית, וכן בשבת, בירושלים נאמרת התפילה מדי יום. הכהנים חולצים את נעליהם, רוחצים את ידיהם, עוברים לפני ארון הקודש, הטקסים אינם זהים בכל קהילות ישראל, וגם הזרמים הקונסרבטיביים והרפורמים הכניסו שינויים משלהם. |
פתיחה
פסוקים כב-כג
ה' ציווה על משה ללמד את אהרן ובניו את הברכה המיוחדת בהם יברכו הכהנים את העם:
"וַיְדַבֵּר יְהוָֹה אֶל משֶׁה לֵּאמֹר: 'דַּבֵּר אֶל אַהֲרֹן וְאֶל בָּנָיו לֵאמֹר: כֹּה תְבָרֲכוּ אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אָמוֹר לָהֶם'".
הכהנים מהווים אמצעי מתווך בין ה' לעם. דרכם ה' מברך את ישראל.
במדבר פרק ו – ברכת כהנים
פסוקים כד-כו
יְבָרֶכְךָ יְהוָֹה וְיִשְׁמְרֶךָ
יָאֵר יְהוָֹה פָּנָיו אֵלֶיךָ וִיחֻנֶּךָּ
יִשָּׂא יְהוָֹה פָּנָיו אֵלֶיךָ וְיָשֵׂם לְךָ שָׁלוֹם:
תוכן ומשמעות בברכת כהנים
הברכה פונה אמנם בלשון יחיד, אבל כוונתה גם ליחיד וגם לציבור.
"יְבָרֶכְךָ יְהוָֹה וְיִשְׁמְרֶךָ" – ה' יברך את העם וישמור עליו.
"יָאֵר יְהוָֹה פָּנָיו – הארת פנים היא ביטוי מטפורי שפירושו שה' מביט ברצון על מאמיניו, בניגוד להסתר פנים של ה',
אז ה' נמנע מסיוע ועזרה. וִיחֻנֶּךָּ, הוא ביטוי לחסד אלהים, לרחמיו.
"יִשָּׂא יְהוָֹה פָּנָיו אֵלֶיךָ" – ה' מרים פניו, מתבונן באדם במובן של נתינה והרעפת חסד.
שיאו של החסד במילים: "וְיָשֵׂם לְךָ שָׁלוֹם".
מילת שלום מכילה ביטחון, שלווה, שגשוג (חשבו על דברים נוספים).
"וְשָׂמוּ אֶת שְׁמִי עַל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וַאֲנִי אֲבָרֲכֵם" –
"וְשָׂמוּ אֶת שְׁמִי עַל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וַאֲנִי אֲבָרֲכֵם"
פסוק כז
פעולה סמלית ומופשטת; שימת שם ה' על בני ישראל היא פעולה שמסמלת את בעלותו של ה' על העם.
מי הנושא של "שָׂמוּ"? מי ישים?
הכהנים.
ואז:
"וַאֲנִי אֲבָרֲכֵם" – אברך אותם; את מי?
שתי אפשרויות: את העם, או את הכהנים המברכים
צורות ייחודיות אופייניות לשפת התנ"ך
יְבָרֶכְךָ = ה' יברך אותך (נושא + נשוא + מושא)
וְיִשְׁמְרֶךָ = ה' ישמור עליך (נושא + נשוא + מושא)
וִיחֻנֶּךָּ = ה' ירחם עליך (נושא + נשוא + מושא)
המבנה השירי והאמנותי של ברכת הכהנים
הברכה כתובה בדרך שירית.
היא מרבה בחזרות כדרכה של שירה עתיקה.
שימו לב למקצב העולה של המילים שמתבטא באורך השורות:
יְבָרֶכְךָ יְהוָֹה וְיִשְׁמְרֶךָ – שלוש מילים
יָאֵר יְהוָֹה פָּנָיו אֵלֶיךָ וִיחֻנֶּךָּ – חמש מילים
יִשָּׂא יְהוָֹה פָּנָיו אֵלֶיךָ וְיָשֵׂם לְךָ שָׁלוֹם – שבע מילים.
כל שורה מורכבת משני חלקים
שני החלקים מחוברים האחד לשני באמצעות וו החיבור.
השורה החותמת שוברת את החריזה, וסוגרת את השיר.
הברכה יוצאת בדרך חד-כיוונית מה' אל העם
יְבָרֶכְךָ – ה' יברך ⇐ אותך
וְיִשְׁמְרֶךָ – ה' ישמור ⇐ עליך
יָאֵר יְהוָֹה פָּנָיו אֵלֶיךָ – ה' יאיר פניו ⇐ אליך
וִיחֻנֶּךָּ – ה' ירחם ⇐ עליך
יִשָּׂא יְהוָֹה פָּנָיו אֵלֶיךָ – ה' ישא פניו ⇐ אליך
וְיָשֵׂם לְךָ שָׁלוֹם – ה' יביא לך שלום ⇐ לך, עליך.
חריזה
וְיִשְׁמְרֶךָ, וִיחֻנֶּךָּ.
אליטרציה, שיוויון צליל
יְבָרֶכְךָ, וְיִשְׁמְרֶךָ, אֵלֶיךָ, וִיחֻנֶּךָּ
מטפורה
יָאֵר יְהוָֹה פָּנָיו אֵלֶיךָ
יִשָּׂא יְהוָֹה פָּנָיו אֵלֶיךָ
הארת הפנים ונשיאת הפנים של ה' מסמלות הרעפת חסד.
תגלית מדהימה מכתף הינום, ירושלים
בקבר עתיק בן כאלפים ושש מאות שנים נמצאו שתי לוחיות כסף, זעירות גלולות, ועליהם חרותה
ברכת הכהנים.
הלוחיות כתובות בכתב עברי עתיק וניתן לראותן במוזאון ישראל.
Attribution: Tamar Hayardeni באדיבות ויקיפדיה ישראל.
בעמודה השמאלית – הברכה המקורית על גליל הכסף בכתב עברי עתיק.
בעמודה האמצעית – צילום מילות הברכה.
בעמודה השלישית – פיענוח הכתובת מהכתב העברי העתיק לכתב העכשווי.
הכתובת ניזוקה בחלקה, אך ניתן ללמוד מהמילים ששרדו שמדובר בברכת הכהנים העתיקה.