לכיתות ט ולבגרות, חזון ההקדשה, המראות – מראה מקל השקד, מראה הסיר הנפוח, סיכומים, מידע אישי על הנביא, השליחות הנבואית, אמצעים אמנותיים מילה מנחה ועוד
לימוד ספר ירמיהו לכיתות ט ולבחינות הבגרות
בהתאמה לפרקי תכנית הלימודים של משרד החינוך
תוכן העניינים
להתרשמות מתוכני הפרק
– פירושי מילים והסברים (חלקית)
– פתיחה
– מידע אישי אודות ירמיהו
– זמנו ותקופתו של ירמיהו
– אירועים חשובים בימי ירמיהו
למנויים בלבד
♦ פירושי מילים והסברים
♦ סיכום
♦ פתיחה
– מידע אישי אודות ירמיהו
– זמנו ותקופתו של ירמיהו
♦ אירועים חשובים בימי ירמיהו
♦ הקדשת ירמיהו לנביא
♦ נביא
♦ חזון המראות
– מראה מקל השקד
– מראה הסיר הנפוח
♦ התחזקות, עידוד ותמיכה
♦ אמצעים אמנותיים-לשוניים
– מילה מנחה, תקבולות, חריזה, מטפורה, שיוויון צליל, לשון נופל על לשון, דימויים ועוד
♦ שאלות והכנה לבחינות
פירושי מילים והסברים
לקבלת הפירושים הניחו את מצביע העכבר על המילים המסומנות
א דִּבְרֵי יִרְמְיָהוּ בֶּן חִלְקִיָּהוּ מִן הַכֹּהֲנִים אֲשֶׁר בַּעֲנָתוֹת בְּאֶרֶץ בִּנְיָמִן:
ב אֲשֶׁר הָיָה דְבַר יְהֹוָה אֵלָיו בִּימֵי יֹאשִׁיָּהוּ בֶן אָמוֹן מֶלֶךְ יְהוּדָה בִּשְׁלֹשׁ עֶשְׂרֵה שָׁנָה לְמָלְכוֹ:
ג וַיְהִי בִּימֵי יְהוֹיָקִים בֶּן יֹאשִׁיָּהוּ מֶלֶךְ יְהוּדָה עַד תֹּם עַשְׁתֵּי עֶשְׂרֵה שָׁנָה לְצִדְקִיָּהוּ בֶן יֹאשִׁיָּהוּ מֶלֶךְ יְהוּדָה עַד גְּלוֹת יְרוּשָׁלַם בַּחֹדֶשׁ הַחֲמִישִׁי:
ד וַיְהִי דְבַר יְהֹוָה אֵלַי לֵאמֹר:
ה בְּטֶרֶם אֶצָּרְךָ בַבֶּטֶן יְדַעְתִּיךָ, וּבְטֶרֶם תֵּצֵא מֵרֶחֶם הִקְדַּשְׁתִּיךָ, נָבִיא לַגּוֹיִם נְתַתִּיךָ:
ו וָאֹמַר אֲהָהּ אֲדֹנָי יֱהוִֹה הִנֵּה לֹא יָדַעְתִּי דַבֵּר כִּי נַעַר אָנֹכִי:
ז וַיֹּאמֶר יְהֹוָה אֵלַי: אַל תֹּאמַר נַעַר אָנֹכִי, כִּי עַל כָּל אֲשֶׁר אֶשְׁלָחֲךָ תֵּלֵךְ, וְאֵת כָּל אֲשֶׁר אֲצַוְּךָ תְּדַבֵּר:
להמשך קריאה
פתיחה
פסוקים א-ג
מידע אישי אודות ירמיהו
דִּבְרֵי יִרְמְיָהוּ בֶּן חִלְקִיָּהוּ מִן הַכֹּהֲנִים אֲשֶׁר בַּעֲנָתוֹת בְּאֶרֶץ בִּנְיָמִין
שם – שמותיהם של ירמיהו ואביו חלקיהו, הם בעלי מרכיב הנושא את שם ה' – 'יָּהוּ'. שמות בעלי מרכיב עם שם אלהים מכונים
שמות תיאופוריים – תיאוס=אלהים.
ייחוס: ירמיהו בן למשפחת כהנים.
עיר: ענתות סמוכה לירושלים מצפון מזרח לעיר.
שבט: בניימין.
זמנו ותקופתו של ירמיהו
ירמיהו החל לנבא בשנתו השלוש עשרה של יאשיהו מלך יהודה: "אֲשֶׁר הָיָה דְבַר יְהֹוָה אֵלָיו בִּימֵי יֹאשִׁיָּהוּ בֶן אָמוֹן מֶלֶךְ יְהוּדָה בִּשְׁלֹשׁ עֶשְׂרֵה שָׁנָה לְמָלְכוֹ". הוא המשיך לנבא גם בימי בניו יהויקים וצדקיהו עד חורבן ירושלים והגליית תושביה:
"וַיְהִי בִּימֵי יְהוֹיָקִים בֶּן יֹאשִׁיָּהוּ מֶלֶךְ יְהוּדָה,, עַד תֹּם עַשְׁתֵּי עֶשְׂרֵה שָׁנָה לְצִדְקִיָּהוּ בֶן יֹאשִׁיָּהוּ מֶלֶךְ יְהוּדָה, עַד גְּלוֹת יְרוּשָׁלַם בַּחֹדֶשׁ הַחֲמִישִׁי".
ירמיהו ניבא תקופה ארוכה בין השנים 627 לפנה"ס – 586 לפנה"ס (חורבן מקדש).
בתקופה זו מלכו שני מלכים יהואחז ויהויכין שלא הוזכרו משום מה.
כותרת הספר מצמצמת את תקופת נבואתו של ירמיהו עד לחורבן ירושלים, אך נמצאנו למדים מספר מלכים ב' כה,
שהוא המשיך לנבא גם אחרי החורבן. הוא הואשם על ידי אחדים מהעם בשיתוף פעולה עם הבבלים, ואחרי רצח
גדליהו בן אחיקם, שהופקד על ידי הבבלים על שארית יהודה. נאלץ ירמיהו לברוח למצרים לקבל בה מקלט עם אנשים נוספים מפחד שהבבלים יחשבו שהיה שותף לרצח, כמרד נגדם.
אירועים חשובים בימי ירמיהו
• הרפורמה הדתית (בדק הבית, מציאת ספר דברים או כתיבתו, ביטול העבודה בבמות, והידוק עבודת ה') שערך יאשיהו.
• במישור הבינלאומי:
– התפוררות האימפריה האשורית עלייתה של האימפרייה הבבלית.
– התערבות מצרית ביהודה, בעת המאבק בין שתי מעצמות העל, אשור ובבל.
• גלות יהויכין בידי בבל.
• מרד צדקיהו בבבל, חורבן וגלות.
ובקצרה על ירמיהו:
ירמיהו הירבה בנבואות זעם, ומיעט בנבואות נחמה. נוהגים לכנותו נביא החורבן.
עקב נבואותיו הקשות והתנגדותו למדיניות מלכי יהודה בימיו, הוא נרדף כל העת על ידי הרשויות ואף הושלך לבית הכלא.
ירמיהו מגלה אומץ לב ניכר, כשהוא אומר את דבריו למורת רוחם של בעלי השררה.
בווידויים אישיים מגלה ירמיהו מצוקה נפשית קשה על היותו בודד ונרדף בגין נבואותיו.
הקדשת ירמיהו לנביא
פסוקים ד-י
בחירת ה' בירמיהו
ה' בחר בירמיהו לנביא עוד לפני שנוצר ברחם אמו ולפני יציאתו לאוויר העולם. כבר אז ייעד אותו ה' להיות נביא לישראל ולעמים אחרים.
וַיְהִי דְבַר יְהֹוָה אֵלַי לֵאמֹר:
"בְּטֶרֶם אֶצָּרְךָ בַבֶּטֶן יְדַעְתִּיךָ, וּבְטֶרֶם תֵּצֵא מֵרֶחֶם הִקְדַּשְׁתִּיךָ, נָבִיא לַגּוֹיִם נְתַתִּיךָ".
נָבִיא הפועל נבא פירושו לדבר, תפקיד הנביא להביא לעם ולעיתים גם לעמים אחרים את דבר ה'. |
התנגדותו של ירמיהו לקבלת התפקיד
ירמיהו מנסה להתנגד בטענה שאין לו יכולת דיבור, כי הוא חסר ניסיון:
"וָאֹמַר אֲהָהּ אֲדֹנָי יֱהוִֹה הִנֵּה לֹא יָדַעְתִּי דַבֵּר כִּי נַעַר אָנֹכִי".
המילה נַעַר בלשון התנ"ך, שלא כבימינו, איש צעיר חסר ניסיון.
תגובת ה' לסירובו של ירמיהו
להמשך קריאה