חוק המלך, סיכומים ופירושים, מדרג בתי המשפט, ריכוז הפולחן, איסורים וחובות החלים על המלך, משפט המלך בשמואל א פרק יח, שיעורי בית ושאלות.
נושאים למיקוד בפרק
⇐ הרשות השופטת
⇐ חוק המלך
⇐ משפט המלך בספר שמואל א פרק ח
תוכן הפרק
להתרשמות מתוכני הפרק
– פירושי מילים והסברים (חלקי)
– קורבן פגום, פסול
– העמדה לדין של עובדי אלהים אחרים
למנויים בלבד
♦ פירושי מילים והסברים
♦ סיכומים
♦ הרשות השופטת
– בתי דין מקומיים ובית הדין הגבוה
♦ ריכוז הפולחן וירושלים
♦ חוק המלך
– מצוות עשה ומצוות לא תעשה
– המלכת מלך – חובה או רשות?
– מי ראוי להיות מלך?
– איסורים וחובות החלים על המלך
♦ משפט המלך בשמואל א פרק יח
♦ שאלות ושיעורי בית
איסור הבאת קורבן פגום לה' פסוק א
א לֹא תִזְבַּח לַיהֹוָה אֱלֹהֶיךָ שׁוֹר וָשֶׂה אֲשֶׁר יִהְיֶה בוֹ מוּם, כֹּל דָּבָר רָע כִּי תוֹעֲבַת יְהוָֹה אֱלֹהֶיךָ הוּא:
חז"ל מסבירים את התוספת "כֹּל דָּבָר רָע", לבעל חיים שאינו ראוי להיות קורבן לה', כמו בעל חיים שנגנב מבעליו.
הנימוק: "כִּי תוֹעֲבַת יְהוָֹה אֱלֹהֶיךָ הוּא". הדבר מאוס בעיני ה' כחילול שמו.
העמדה לדין של עובדי אלוהים אחרים פסוקים ב – ז
טקסט ופירושים
ב כִּי יִמָּצֵא בְקִרְבְּךָ בְּאַחַד שְׁעָרֶיךָ אֲשֶׁר יְהוָֹה אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לָךְ אִישׁ אוֹ אִשָּׁה אֲשֶׁר יַעֲשֶׂה אֶת הָרַע בְּעֵינֵי יְהוָֹה אֱלֹהֶיךָ לַעֲבֹור בְּרִיתוֹ:
ג וַיֵּלֶךְ וַיַּעֲבֹד אֱלֹהִים אֲחֵרִים, וַיִּשְׁתַּחוּ לָהֶם וְלַשֶּׁמֶשׁ אוֹ לַיָּרֵחַ אוֹ לְכָל צְבָא הַשָּׁמַיִם אֲשֶׁר לֹא צִוִּיתִי:
ד וְהֻגַּד לְךָ, וְשָׁמָעְתָּ וְדָרַשְׁתָּ הֵיטֵב וְהִנֵּה אֱמֶת נָכוֹן הַדָּבָר נֶעֶשְׂתָה הַתּוֹעֵבָה הַזֹּאת בְּיִשְׂרָאֵל:
ה וְהוֹצֵאתָ אֶת הָאִישׁ הַהוּא אוֹ אֶת הָאִשָּׁה הַהִוא, אֲשֶׁר עָשׂוּ אֶת הַדָּבָר הָרָע הַזֶּה אֶל שְׁעָרֶיךָ, אֶת הָאִישׁ אוֹ אֶת הָאִשָּׁה וּסְקַלְתָּם בָּאֲבָנִים וָמֵתוּ:
ו עַל פִּי שְׁנַיִם עֵדִים אוֹ שְׁלשָׁה עֵדִים יוּמַת הַמֵּת לֹא יוּמַת עַל פִּי עֵד אֶחָד:
ז יַד הָעֵדִים תִּהְיֶה בּוֹ בָרִאשֹׁנָה לַהֲמִיתוֹ וְיַד כָּל הָעָם בָּאַחֲרֹנָה, וּבִעַרְתָּ הָרָע מִקִּרְבֶּךָ:
סיכום
אם נודע על איש או אישה שעובדים לאלהים אחרים, ובכללם גם לשמש, לירח ו/או לכוכבים,
ייעשה תחקיר לוודא שאכן אנשים אלה חטאו לה' ועברו על בריתו.
האיש או האישה יועמדו למשפט הנערך בשער העיר. לפחות שנים שלושה עדים צריכים להעיד נגדם.
דינם יהייה מוות בסקילה.
העדים יפתחו בסקילת האשם, ובהמשך יצטרף אליהם כל הציבור.
השתלשלות האירוע
שמועה
נודע על איש או אישה שהפרו את הברית בין ה' לעם.
עבודו לאלהים אחרים ובכללם לגרמי השמים:
"וַיֵּלֶךְ וַיַּעֲבֹד אֱלֹהִים אֲחֵרִים וַיִּשְׁתַּחוּ לָהֶם וְלַשֶּׁמֶשׁ אוֹ לַיָּרֵחַ אוֹ לְכָל צְבָא הַשָּׁמַיִם אֲשֶׁר לֹא צִוִּיתִי".
תחקיר
יחקרו אם יש הוכחות לביצוע הפשע:
"וְשָׁמָעְתָּ וְדָרַשְׁתָּ הֵיטֵב וְהִנֵּה אֱמֶת נָכוֹן הַדָּבָר נֶעֶשְׂתָה הַתּוֹעֵבָה הַזֹּאת בְּיִשְׂרָאֵל".
משפט
ייערך משפט בשער העיר:
"וְהוֹצֵאתָ אֶת הָאִישׁ הַהוּא, אוֹ אֶת הָאִשָּׁה הַהִוא, אֲשֶׁר עָשׂוּ אֶת הַדָּבָר הָרָע הַזֶּה אֶל שְׁעָרֶיךָ".
שער העיר שער העיר היה חלק ממנגנון ההגנה על העיר. בנוסף הוא שימש כמקום המרכזי של העיר. התקיימו בו חיי המסחר המשפט ועוד. |
לפחות שנים או שלושה עדים צריכים להוכיח את אשמת הנאשם:
"עַל פִּי שְׁנַיִם עֵדִים אוֹ שְׁלשָׁה עֵדִים יוּמַת הַמֵּת, לֹא יוּמַת עַל פִּי עֵד אֶחָד".
פסק הדין וגזר הדין
אם האיש או האישה יימצאו אשמים הם יידונו למוות בסקילה (זריקת אבנים):
"וּסְקַלְתָּם בָּאֲבָנִים וָמֵתוּ".
ביצוע
הראשונים לרגום את האשם יהיו העדים ואחר כך יצטרפו אליהם יתר הנוכחים.
"יַד הָעֵדִים תִּהְיֶה בּוֹ בָרִאשֹׁנָה לַהֲמִיתוֹ, וְיַד כָּל הָעָם בָּאַחֲרֹנָה".
הסרת האשמה מעל הציבור
חטאו של היחיד מפיל אשמה על כל העם, כאילו דבק בהם כתם. רק הריגת האשם
תסיר את החטא/כתם הזה:
"וּבִעַרְתָּ (תסיר, תנקה) הָרָע מִקִּרְבֶּךָ (מתוכך)".
חטאו של היחיד שמטיל צל על העם כולו, רווח בתנ"ך. לדוגמה ראו חטאו של עכן יהושע פרק ז
הרשות השופטת פסוקים ח-יג
להמשך קריאה