תשובה וְשִׁיבָה, פירושי מילים, סיכומים, חזרה בתשובה, גולה וקיבוץ גלויות, הפועל שוב ומשמעויותיו בפרק. שאלות ושיעורי בית.
נושאים למיקוד בפרק
⇐ חזרה בתשובה
⇐ שִׁיבָה וגאולה
תוכן העניינים
להתרשמות מתוכני הפרק
– פירושי מילים והסברים (חלקי).
– חזרה בתשובה ושִׁיבָה לארץ.
– הפועל שוב והרעיון המרכזי בפסוקים א – י.
– חזרה בתשובה – בתקופת התנ"ך ובימינו.
למנויים בלבד
♦ פירושי מילים והסברים
♦ חזרה בתשובה ושִׁיבָה לארץ
♦ הפועל שוב והרעיון המרכזי בפסוקים א – י
– חזרה בתשובה – בתקופת התנ"ך ובימינו
– מבנה היחידה – מסגרת.
♦ קיבוץ גלויות – השבת העם לארצו
♦ גולה, גלות, הגליה
♦ שִׁיבָה וגאולה
♦ שִׁיבָה אל ה' – משימה אפשרית
– הבחירה בין טוב לרע ובין ברכה לקללה
– תנאי חיובי ותנאי שלילי.
♦ שאלות ושיעורי בית
פירושי מילים והסברים
לקבלת הפירושים הניחו את מצביע העכבר על המילים המסומנות.
א וְהָיָה כִי יָבֹאוּ עָלֶיךָ כָּל הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה: הַבְּרָכָה וְהַקְּלָלָה אֲשֶׁר נָתַתִּי לְפָנֶיךָ וַהֲשֵׁבֹתָ אֶל לְבָבֶךָ בְּכָל הַגּוֹיִם אֲשֶׁר הִדִּיחֲךָ יְהוָֹה אֱלֹהֶיךָ שָׁמָּה:
ב וְשַׁבְתָּ עַד יְהוָֹה אֱלֹהֶיךָ וְשָׁמַעְתָּ בְקֹולוֹ כְּכֹל אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם: אַתָּה וּבָנֶיךָ בְּכָל לְבָבְךָ וּבְכָל נַפְשֶׁךָ:
ג וְשָׁב אֶת שְׁבוּתְךָ וְרִחֲמֶךָ, וְשָׁב וְקִבֶּצְךָ יְהוָֹה אֱלֹהֶיךָ מִכָּל הָעַמִּים אֲשֶׁר הֱפִיצְךָ יְהוָֹה אֱלֹהֶיךָ שָׁמָּה:
ד אִם יִהְיֶה נִדַּחֲךָ בִּקְצֵה הַשָּׁמָיִם, מִשָּׁם יְקַבֶּצְךָ יְהוָֹה אֱלֹהֶיךָ וּמִשָּׁם יִקָּחֶךָ:
ה וֶהֱבִיאֲךָ יְהוָֹה אֱלֹהֶיךָ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר יָרְשׁוּ אֲבֹתֶיךָ, וִירִשְׁתָּהּ, וְהֵיטִבְךָ וְהִרְבְּךָ מֵאֲבֹתֶיךָ:
ו וּמָל יְהוָֹה אֱלֹהֶיךָ אֶת לְבָבְךָ וְאֶת לְבַב זַרְעֶךָ לְאַהֲבָה אֶת יְהוָֹה אֱלֹהֶיךָ בְּכָל לְבָבְךָ וּבְכָל נַפְשְׁךָ, לְמַעַן חַיֶּיךָ:
ז וְנָתַן יְהוָֹה אֱלֹהֶיךָ אֵת כָּל הָאָלוֹת הָאֵלֶּה עַל אֹיְבֶיךָ וְעַל שׂנְאֶיךָ, אֲשֶׁר רְדָפוּךָ:
ח וְאַתָּה תָשׁוּב וְשָׁמַעְתָּ בְּקוֹל יְהוָֹה וְעָשִׂיתָ אֶת כָּל מִצְוֹתָיו אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם:
ט וְהוֹתִירְךָ יְהֹוָה אֱלֹהֶיךָ בְּכֹל מַעֲשֵׂה יָדֶךָ בִּפְרִי בִטְנְךָ וּבִפְרִי בְהֶמְתְּךָ וּבִפְרִי אַדְמָתְךָ לְטֹובָה, כִּי יָשׁוּב יְהֹוָה לָשׂוּשׂ עָלֶיךָ לְטוֹב כַּאֲשֶׁר שָׂשׂ עַל אֲבֹתֶיךָ:
להמשך קריאה
חזרה בתשובה ושיבה לארץ
פסוקים א-יא
בפרק הקודם (כט) דובר על סטיית העם מדרך ה', על עונשו – הגלייתו ופיזורו בין העמים.
הפרק שלנו פותח בתקווה, באפשרות שיקום.
שיקום העם בארצו מותנה בשִׁיבָה של העם אל ה'.
התיקון נתון בידיו של העם. אם ישוב אל ה', ייסלח לו.
הפועל שוב והרעיון המרכזי בפסוקים א – י
שימו לב לחזרתו של השורש שוב בפסוקים אלה:
א וְהָיָה כִי יָבֹאוּ עָלֶיךָ כָּל הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה: הַבְּרָכָה וְהַקְּלָלָה אֲשֶׁר נָתַתִּי לְפָנֶיךָ וַהֲשֵׁבֹתָ אֶל לְבָבֶךָ בְּכָל הַגּוֹיִם אֲשֶׁר הִדִּיחֲךָ יְהוָֹה אֱלֹהֶיךָ שָׁמָּה:
ב וְשַׁבְתָּ עַד יְהוָֹה אֱלֹהֶיךָ וְשָׁמַעְתָּ בְקֹולוֹ כְּכֹל אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם: אַתָּה וּבָנֶיךָ בְּכָל לְבָבְךָ וּבְכָל נַפְשֶׁךָ:
ג וְשָׁב אֶת שְׁבוּתְךָ וְרִחֲמֶךָ, וְשָׁב וְקִבֶּצְךָ יְהוָֹה אֱלֹהֶיךָ מִכָּל הָעַמִּים אֲשֶׁר הֱפִיצְךָ יְהוָֹה אֱלֹהֶיךָ שָׁמָּה:
ד אִם יִהְיֶה נִדַּחֲךָ בִּקְצֵה הַשָּׁמָיִם, מִשָּׁם יְקַבֶּצְךָ יְהוָֹה אֱלֹהֶיךָ וּמִשָּׁם יִקָּחֶךָ:
ה וֶהֱבִיאֲךָ יְהוָֹה אֱלֹהֶיךָ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר יָרְשׁוּ אֲבֹתֶיךָ, וִירִשְׁתָּהּ, וְהֵיטִבְךָ וְהִרְבְּךָ מֵאֲבֹתֶיךָ:
ו וּמָל יְהוָֹה אֱלֹהֶיךָ אֶת לְבָבְךָ וְאֶת לְבַב זַרְעֶךָ לְאַהֲבָה אֶת יְהוָֹה אֱלֹהֶיךָ בְּכָל לְבָבְךָ וּבְכָל נַפְשְׁךָ, לְמַעַן חַיֶּיךָ:
ז וְנָתַן יְהוָֹה אֱלֹהֶיךָ אֵת כָּל הָאָלוֹת הָאֵלֶּה עַל אֹיְבֶיךָ וְעַל שׂנְאֶיךָ, אֲשֶׁר רְדָפוּךָ:
ח וְאַתָּה תָשׁוּב וְשָׁמַעְתָּ בְּקוֹל יְהוָֹה וְעָשִׂיתָ אֶת כָּל מִצְוֹתָיו אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם:
ט וְהוֹתִירְךָ יְהֹוָה אֱלֹהֶיךָ בְּכֹל מַעֲשֵׂה יָדֶךָ בִּפְרִי בִטְנְךָ וּבִפְרִי בְהֶמְתְּךָ וּבִפְרִי אַדְמָתְךָ לְטֹובָה, כִּי יָשׁוּב יְהֹוָה לָשׂוּשׂ עָלֶיךָ לְטוֹב כַּאֲשֶׁר שָׂשׂ עַל אֲבֹתֶיךָ:
י כִּי תִשְׁמַע בְּקוֹל יְהוָֹה אֱלֹהֶיךָ לִשְׁמֹר מִצְוֹתָיו וְחֻקֹּתָיו הַכְּתוּבָה בְּסֵפֶר הַתּוֹרָה הַזֶּה כִּי תָשׁוּב אֶל יְהוָֹה אֱלֹהֶיךָ בְּכָל לְבָבְךָ וּבְכָל נַפְשֶׁךָ:
השורש שוב מורה על חזרה, שִׁיבָה. הוא מדגיש את הרעיון המרכזי ביחידה: שיבת העם אל אלוהיו תשיב, תחזיר אותו לארצו. אם העם ישוב לעבוד את ה' לבדו, ה' ישיבו לארצו. |
מידה כנגד מידה
בפועל שוב מגולמים יחסי ההדדיות בין ה' לעם:
"וְשַׁבְתָּ (העם ישוב לדרך ה') )עַד יְהוָֹה אֱלֹהֶיךָ וְשָׁמַעְתָּ בְקֹולוֹ כְּכֹל אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם: אַתָּה וּבָנֶיךָ בְּכָל לְבָבְךָ וּבְכָל נַפְשֶׁךָ".
אז:
"וְשָׁב (ישיב ה' את העם לארצו) אֶת שְׁבוּתְךָ וְרִחֲמֶךָ, וְשָׁב (ישוב, יקבץ אתכם) וְקִבֶּצְךָ יְהוָֹה אֱלֹהֶיךָ מִכָּל הָעַמִּים אֲשֶׁר הֱפִיצְךָ יְהוָֹה אֱלֹהֶיךָ שָׁמָּה".
חזרה בתשובה – בתקופת התנ"ך ובימינו תשובה – נגזרת מהשורש שוב בתקופת התנ"ך הפועל שוב אופייני לספר דברים. בימינו הביטוי 'חזרה בתשובה' מסמל נטישת |
מבנה היחידה – מסגרת
להמשך קריאה