שיחה העשרה עם הילדים על נושא עצים; עצים מיוחדים; חידונים; פעילות אוריינית עם שיר; פעילות בתנועה.
נושאים נוספים בנושא ט"ו בשבט
⇐ סדר ט"ו בשבט בגן ובכיתה היכנסו כאן
⇐ חמישה דברים שכדאי לדעת על ט"ו בשבט היכנסו כאן.
תוכן הפרק
♦ שיחת העשרה בנושא עצים
♦ חידונים
♦ עצים מיוחדים
♦ פנטומימה – מצבים בחיי העץ
שיחת העשרה בנושא עצים
בט"ו בשבט נוהגים לנטוע עצים. מדוע? מה מסמל העץ?
העץ מסמל את ההיאחזות במקום ובקרקע.
העץ מכה שורשים באדמה, קשה לעקור אותו והוא מאריך ימים. לכן, הוא מסמל את היציבות שלנו על אדמתנו בארצנו.
שני סוגי עצים:
עצים מניבי פרי
עצי סרק שאינם מניבים פירות אבל תועלתם לחיינו גדולה ביותר.
איך משפיעים העצים על כל תחומי חיינו?
- ייצור רהיטים
- הגנה מפני הקרינה האולטרא-סגולה.
- צל שמצנן את הסביבה, ומונע התייבשות הקרקע.
- נוי.
- הסקה וחימום
- בישול.
- מניעת התפשטות המדבר (מידבור).
- מלחמה בזיהום האוויר.
- ייצור חמצן.
- מניעת סחף של הקרקע.
- להפקת תרופות.
עצים מיוחדים
אשל – העץ הראשון שנטע אברהם בארץ כנען.
שיטה – בני ישראל בנו מענפי השיטה את המשכן וכליו.
ארז הלבנון – בנו מענפיו את המקדש ואת ארמון המלך.
אפרסמון – מעץ האפרסמון יצרו שמן למנורת המקדש.
אקליפטוס – עזר לחלוצים ליבש את הביצות בארץ ישראל.
חידונים
חידון מס. 1
בעמודה שמימין אותיות האלף בית. הוסיפו שם של עץ שמתאים לו. ניתן להוסיף תמונה
האותיות | שם הצמח | סוג הצמח | תמונה |
א | אלון | עץ | |
ב | ברוש | עץ | |
ג | גפן | שיח | |
ד | דליה | פרח | |
ה | הדס | עץ | |
ו | ורד | פרח | |
ז | זית | עץ | |
ח | חרוב | עץ | |
ט | טבק | עץ | |
י | יסמין | פרח | |
כ | כלנית | פרח | |
ל | לימון | עץ | |
מ | מישמש | עץ | |
נ | נרקיס | פרח | |
ס | סביון | פרח | |
ע | ערבה | עץ | |
פ | פרג | פרח | |
צ | צבר | עץ | |
ק | קישוא | ירק מאכל | |
ר | רקפת | פרח | |
ש | שושנה | פרח | |
ת | תמר | עץ |
חידון מס. 2
1. מהם שבעת המינים שנתברכה בהם ארץ ישראל?
2. שלושה מיני פירות וירקות בצבע אדום.
3. שלושה מיני פירות וירקות שצבעם כתום.
4. שלושה מיני פירות וירקות שצבעם ירוק.
5. שלושה פרחים שצבעם אדום.
חידון מס. 3
מי אני?
מכינים ממני מאפים (חיטה).
קראו לי 'מלך הביצה' (נרקיס).
ייבשתי ביצות? (אקליפטוס).
אני משמש תבלין לאוכל (מספר אפשרויות).
מייצרים ממני יין (גפן).
אני מלא בגרגרים אדומים עסיסיים (רימון).
אני שיח קוצני, ובשמי מכנים את ילדי ישראל (צבר).
אנחנו ארבעת המינים (לולב, הדס, ערבה ואתרוג).
ממני נבנתה התיבה של משה (גומא).
אני משמש סכך לסוכה (תמר).
הענפים שלי מקשטים את סמל המדינה (זית).
שמים אותי בקערה של פסח (כרפס).
בערתי באש ולא נשרפתי (הסנה).
פנטומימה - מצבים בחיי העץ
- נכין סרטי נייר או בד בצבעי ירוק וחום.
- בהינתן האות הילדים יביעו עצמם בתנועה, ללא דיבור.
תנועה 1
הילדים הם 'שתילים' רכים שרק עכשיו ניטעו: הילדים ישבו שפופים על הרצפה, ראש מורכן.
תנועה 2
ה'שתילים' צומחים לאט והופכים לצמחים/ עצים גדולים – הילדים פורשים כפות ידים ומרימים את הסרטים.
תנועה 3
רוח חזקה מכה ב'עצים'. העצים 'מתנועעים' ברוח החזקה.
תנועה 4
גשם מכה ב'עצים' – לעצים קר ועצוב.
תנועה 5
השמש זורחת – חם להם ונעים.
תנועה 6
העצים מקבלים בשמחה את הילדים שבאים לשתול צמחים בטו בשבט ויוצאים איתם בריקוד שמח.
מהמם!! פשוט תודה!
אני גננת בגן חובה והילדים פשוט עפו על זה.
חיפשתי כל כך הרבה זמן תוכן איכותי ויפה ורק פה מצאתי…
פשוט תודה!
ראויה להערכה פעולתך הופכת עוגן להעשרה לפעילות עם נכדי … תודה
מקסים, מעניין ומרענן. מתכוונת להעביר זאת בכיתתי. תודה.
מצאתי כאן רעיונות נחמדים לפעילות ט"ו בשבט. תודה רבה
רעיונות טובים מאוד תודה רבה!
תודה רבה!!
הרעיונות שלך ממש טובים ומאוד עזרו לי!
אהבתי מאוד את סדר הטו בשבט אומנם קצת ארוך לילדי הגן שלי 3,4 אבל בהחלט אקח משם מספר מדרשים ושירים. אהבתי את העצים המיוחדים והועשרתי ברמת המבוגר לגבי העובדות על טו בשבט וחלקם אשתף את הילדים. מקסים.
אהבתי את הקטגוריות שעשית בטעימת הפירות בסדר טו בשבט.
עוד מיון מעניין ולמידה תוך כדי שימוש בחושים. מתאים מאוד לילדי הגן
תודה
חנה
שלום לכולם. אנקדוטה קטנה…(פשוט עשיתי בזמנו עבודה מעמיקה על השיר).
הלחן של השיר פירות חמישה עשר ("שלג על עירי") חובר למעשה במקור על ידי נעמי שמר לשיר "זמר נוגה" שכתבה רחל ("התשמע קולי"). כשעסקה בהכנת שיריה למחזמר "מסעות בנימין" השתמשה שמר בלחן שכתבה לשיר "שלג על עירי.
נסו לשיר את "זמר נוגה" עם הלחן של שלג על עירי, ותהנו…
אורית צייג
תודה, אורית, על המידע המעניין.
כרגיל, יש לך הערות מעניינות.
חיה