חוקים חברתיים בהיבטים מוסריים, משפטיים, אנושיים, כלכליים עם, פירושים, הסברים, אקטואליה – ניתוח פרטני של כל אחד מהחוקים.
מנוי לספר ויקרא כולל את כל ספרי הלימוד ושיעורי התנ"ך באתר קסם התנ"ך
חוקים חברתיים
שימו לב: בפרק יט יילמדו חוקים חברתיים בלבד. כל החוקים החברתיים שלפנינו מכילים היבטים נוספים כמו: משפט, מוסר, מצפון, כלכלה, אנושיות. |
תוכן העניינים
להתרשמות מתוכני הפרק
• חשיבותם של חוקים לחברה מתוקנת
• חוקים במזרח הקדום
• יחס לאוכלוסיה מוחלשת
– פאה, לקט, עוללות ופרט
למנויים בלבד
♦ יחס לאוכלוסייה מוחלשת
– חרש ועיוור
– היחס לגרים
– אקטואליה: עניים וגרים – אז והיום.
♦ מוסר ומצפון
– איסור גניבה, הכחשה ושקר
– עושק, גזל והלנת שכר שכיר
– אקטואליה: שכיר – אז והיום
♦ משפט
– עשיר ועני במשפט.
– אקטואליה: המשפט – עבר מול הווה.
♦ כלכלה
– מידות ומשקלות
♦ אנושיות ורגש
– לֹא תֵלֵךְ רָכִיל בְּעַמֶּיךָ
– לֹא תַעֲמֹד עַל דַּם רֵעֶךָ
– לֹא תִשְׂנָא אֶת אָחִיךָ בִּלְבָבֶךָ, הוֹכֵחַ תּוֹכִיחַ אֶת עֲמִיתֶךָ, וְלֹא תִשָּׂא עָלָיו חֵטְא.
– לֹא תִקֹּם וְלֹא תִטֹּר אֶת בְּנֵי עַמֶּךָ וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ.
– מִפְּנֵי שֵׂיבָה תָּקוּם וְהָדַרְתָּ פְּנֵי זָקֵן.
♦ טבלת תרגול
חשיבותם של חוקים לחברה מתוקנת
בפרק יט ריכוז גדול של מצוות, חוקים חברתיים בעלי היבט מוסרי, ערכי, אנושי וכלכלי.
חוקים אלה נועדו ליצור חברה הומנית שדואגת לשכבות החלשות שלה.
החברה בעולם התנ"ך היא מעמדית. יש בה שווים יותר ושווים פחות.
שכבה עשירה (מלך, שרים, כהנים, מאוחר יותר גם סוחרים), ושכבה חלשה הכוללת
אנשים שאין להם רכוש, עניים, גרים, אלמנות ויתומים שאין מי שיריב את ריבם.
במהלך לימוד הפרק נשים לב למידת ההתאמה לימינו.
חוקים במזרח הקדום האדם ידעתם? ⇐ עוד לפני מתן חוקים לעם ישראל, היו לעמי מסופוטמיה (עיראק של ימינו), חוקים חברתיים. ⇐ קיים דמיון ניכר בין חוקים אלה לחוקי התורה. קבצי חוקים מהמזרח הקדום • חוקי אור נמו, מאה 21 לערך לפני הספירה (אלפיים ומאה שנים לערך לפני הספירה). קובץ החוקים העתיק ביותר. |
נצא לדרך!
היחס לאוכלוסייה המוחלשת
שלושת החוקים שלפנינו מייצגים שלושה מגזרים מוחלשים: ענייים, בעלי מום: חרשים, עיוורים וגרים.
חוקים חברתיים אלה כוללים גם היבט כלכלי (מצוקה כלכלית) ואנושי, מוסרי.
פאה, לקט, עוללות ופרט
פסוקים ט-י
וּבְקֻצְרְכֶם אֶת קְצִיר אַרְצְכֶם, לֹא תְכַלֶּה פְּאַת שָׂדְךָ, לִקְצֹר, וְלֶקֶט קְצִירְךָ לֹא תְלַקֵּט:
מן התבואה – בעת הקציר
פאה
יש להשאיר פינה שלא נקצרה לטובת העניים והגרים:
"בְקֻצְרְכֶם אֶת קְצִיר אַרְצְכֶם לֹא תְכַלֶּה פְּאַת שָׂדְךָ לִקְצֹר".
לקט
העניים יוכלו ללקט שיבולים בודדות שנשארו על הקרקע אחרי הקציר:
"וְלֶקֶט קְצִירְךָ לֹא תְלַקֵּט".
הקוצר היה אוחז ביד אחת באגודת שיבולים, ובידו השנייה מחזיק במגל וקוצר, מטבע הדברים נותרו שיבולים על הקרקע.
ציור מקבר מצרי עתיק בן למעלה משלושת אלפי שנה.
הקוצר בעת פעולה.
מן הכרם בעת הבציר
וְכַרְמְךָ לֹא תְעוֹלֵל וּפֶרֶט כַּרְמְךָ לֹא תְלַקֵּט לֶעָנִי וְלַגֵּר תַּעֲזֹב אֹתָם אֲנִי יְהוָֹה אֱלֹהֵיכֶם