פירושים, סיכומים, התוודעות יוסף לאחיו, הבשורה ליעקב, דמותו של יוסף, עיצוב אמנותי, שאלות ופעילות.
בראשית פרק מה לכיתות ג
השארת תגובה
פירושים, סיכומים, התוודעות יוסף לאחיו, הבשורה ליעקב, דמותו של יוסף, עיצוב אמנותי, שאלות ופעילות.
למעבר ⇐ לבראשית פרק מה בכיתות הגבוהות לחצו כאן
היזדהות יוסף לפני אחיו
בכל פרק מפרקי הלימוד תמצאו:
⇐ פירושי מילים והסברים
⇐ סיכומים
⇐ פעילות, משחקים, מטלות ושאלות
⇐ דרכי הוראה מגוונות ומשמעותיות בהיבטים רב תחומיים
⇐ העשרה
שימו לב
⇐ כל תוכני הלימוד בפרק ניתנים להקרנה על מסך.
⇐ הגופנים ניתנים להגדלה בהתאם לצורכי הלומדים.
לסרטוני מצגות, בראשית (סיפורי האבות וסיפורי יוסף) היכנסו ⇐ כאן
אחרי ששמע את דברי יהודה, יוסף התרגש, ולא היה מסוגל עוד להסתיר את זהותו מפני אחיו. על הדברים שהשמיע לאחים, על ההתרגשות בבית פרעה לשמע הידיעה על משפחת יוסף, על ההזמנה ששלח פרעה לבוא למצרים, על הבשורה המשמחת ליעקב, ועל עניינים נוספים, נלמד במהלך הפרק.
פסוקים א – ג
א וְלֹא יָכֹל יוֹסֵף לְהִתְאַפֵּק לְכֹל הַנִּצָּבִים עָלָיו, וַיִּקְרָא: הוֹצִיאוּ כָל אִישׁ מֵעָלָי וְלֹא עָמַד אִישׁ אִתּוֹ בְּהִתְוַדַּע יוֹסֵף אֶל אֶחָיו:
ב וַיִּתֵּן אֶת קֹלוֹ בִּבְכִי, וַיִּשְׁמְעוּ מִצְרַיִם וַיִּשְׁמַע בֵּית פַּרְעֹה:
ג וַיֹּאמֶר יוֹסֵף אֶל אֶחָיו: אֲנִי יוֹסֵף; הַעוֹד אָבִי חָי? וְלֹא יָכְלוּ אֶחָיו לַעֲנוֹת אֹתוֹ, כִּי נִבְהֲלוּ מִפָּנָיו:
סיכום, תוכן
אחרי נאומו של יהודה, לא הצליח עוד יוסף להתאפק. הוא פינה את כל הנוכחים מן החדר ונשאר ביחידות עם אחיו.
הוא פרץ בבכי והזדהה.
האחים לא יכלו להשיב לו מרוב תדהמה ופחד.
דברי יהודה נגעו ללבו של יוסף, הוא שילח מהחדר את כל הנוכחים ונשאר לבדו עם אחיו.
הוא פרץ בבכי וזיהה עצמו: "אֲנִי יוֹסֵף", ומיד הוסיף בדאגה: "הַעוֹד אָבִי חָי"?
האחים הנדהמים, לא יכלו להגיב.
פסוקים ד – ח
ד וַיֹּאמֶר יוֹסֵף אֶל אֶחָיו: גְּשׁוּ נָא אֵלַי, וַיִּגָּשׁוּ, וַיֹּאמֶר: אֲנִי יוֹסֵף אֲחִיכֶם אֲשֶׁר מְכַרְתֶּם אֹתִי מִצְרָיְמָה:
ה וְעַתָּה אַל תֵּעָצְבוּ וְאַל יִחַר בְּעֵינֵיכֶם כִּי מְכַרְתֶּם אֹותִי הֵנָּה כִּי לְמִחְיָה שְׁלָחַנִי אֱלֹהִים לִפְנֵיכֶם:
ו כִּי זֶה שְׁנָתַיִם הָרָעָב בְּקֶרֶב הָאָרֶץ (בארץ), וְעוֹד חָמֵשׁ שָׁנִים אֲשֶׁר אֵין חָרִישׁ וְקָצִיר:
ז וַיִּשְׁלָחֵנִי אֱלֹהִים לִפְנֵיכֶם לָשׂוּם לָכֶם שְׁאֵרִית בָּאָרֶץ וּלְהַחֲיוֹת לָכֶם לִפְלֵיטָה גְּדֹלָה:
ח וְעַתָּה, לֹא אַתֶּם שְׁלַחְתֶּם אֹתִי הֵנָּה, כִּי הָאֱלֹהִים, וַיְשִׂימֵנִי לְאָב לְפַרְעֹה וּלְאָדוֹן לְכָל בֵּיתוֹ וּמשֵׁל בְּכָל אֶרֶץ מִצְרָיִם:
סיכום, תוכן
יוסף ביקש מאחיו ליקרב אליו, וזיהה עצמו: "אֲנִי יוֹסֵף אֲחִיכֶם אֲשֶׁר מְכַרְתֶּם אֹתִי מִצְרָיְמָה".
הוא הרגיע את אחיו המבוהלים, שלא ירגישו אשמים על מכירתו, כי הוא נשלח על ידי אלהים להציל מרעב אותם, את המצרים ואת כל הסביבה מהרעב הכבד הנמשך כבר שנתיים, ועשוי להימשך עוד חמש שנים.
אלוהים הוא זה שמינה אותו מורה דרך לפרעה, לכל ביתו ולמושל על כל ארץ מצרים.
יוסף הבין שאחיו מבוהלים ומבולבלים; חוששים מנקמתו על מה שעוללו לו.
הוא ביקשם לקרב אליו. כך שבר את המחיצות ביניהם, כי זרים אינם מורשים לקרב אל המושל, גם מטעמי בטיחות, נשמר המרחק.
יוסף הרגיע אותם. הוא אמר שמסלול חייו נקבע על ידי אלוהים על מנת שיציל את כולם מרעב, הוא זה שהפקיד אותו להיות מדריך לפרעה ולמושל על ארץ מצרים.
• הזמנת יעקב וביתו למצרים
• יוסף ובנימין
• הזמנה רשמית מפרעה
• מתנות מיוסף
• הבשורה ליעקב "עוֹד יוֹסֵף חַי"
• עיצוב אמנותי
• דמותו של יוסף בפרק
• שאלות ופעילות
להמשך קריאה ולרכישת מנוי הקליקו כאן
באתר קסם התנ"ך תמצאו עיבוד ידידותי של חומרי לימוד על פי תכנית הלימודים בתנ"ך, מורשת ותרבות ישראל. חומרי הלימוד מיועדים לגננות, מורים ולילדי הגן ובתי הספר.
ד"ר חיה שרגא בן איון
דוא"ל chaya@www.magicbible.co.il