פירושים, סיכום, סרטון מצגות, הסיבות לדרישת העם להמליך עליהם מלך, 'משפט המלך', 'חוק המלך', אקטואליה – מלך ודמוקרטיה ועוד.
מעבר לנושא ⇐בין שאול לדוד
הפרק כולל סרטון מצגות |
תוכן העניינים
להתרשמות חלקית מתוכני הפרק
– פירושי מילים והסברים חלקי
– המידע במצג
– דרישת העם משמואל להמליך עליהם מלך
למנויים בלבד
♦ פירושי מילים והסברים
♦ סיכום, תוכן הפרק
♦ סרטון מצגות חדש
♦ המידע במצג
♦ דרישת העם להמליך עליהם מלך
♦ מדוע מלך?
♦ תגובת שמואל
♦ מה רע במשטר מלוכני? ומה דעת התורה על כך?
♦ אז מדוע שמואל כעס?
♦ תשובת ה' לשמואל
♦ משפט המלך
♦ העם מתעקש להמליך עליהם מלך
♦ חוק המלך בדברים
♦ הקשר בין 'חוק המלך' שבספר דברים ל'משפט המלך' בשמואל א, ז
♦ אקטואליה על קצה המזלג
♦ עקרונות היסוד של הדמוקרטיה
♦ זכויות היסוד של האדם
♦ שיעורי בית ודפי עבודה
פירושי מילים והסברים
לקבלת הפירושים, הניחו את מצביע העכבר על המילים המסומנות
א וַיְהִי כַּאֲשֶׁר זָקֵן שְׁמוּאֵל וַיָּשֶׂם אֶת בָּנָיו שֹׁופְטִים לְיִשְׂרָאֵל.
ב וַיְהִי שֶׁם בְּנוֹ הַבְּכוֹר יוֹאֵל, וְשֵׁם מִשְׁנֵהוּ אֲבִיָּה – שֹׁופְטִים בִּבְאֵר שָׁבַע.
ג וְלֹא הָלְכוּ בָנָיו בִּדְרָכָו, וַיִּטּוּ אַחֲרֵי הַבָּצַע, וַיִּקְחוּ שֹׁוחַד, וַיַּטּוּ מִשְׁפָּט.
ד וַיִּתְקַבְּצוּ כֹּל זִקְנֵי יִשְׂרָאֵל; וַיָּבֹואוּ אֶל שְׁמוּאֵל הָרָמָתָה.
ה וַיֹּאמְרוּ אֵלָיו: "הִנֵּה אַתָּה זָקַנְתָּ, וּבָנֶיךָ לֹא הָלְכוּ בִּדְרָכֶיךָ, עַתָּה שִׂימָה לָּנוּ מֶלֶךְ לְשָׁפְטֵנוּ כְּכָל הַגּוֹיִם.
ו וַיֵּרַע הַדָּבָר בְּעֵינֵי שְׁמוּאֵל כַּאֲשֶׁר אָמְרוּ תְּנָה לָּנוּ מֶלֶךְ לְשָׁפְטֵנוּ. וַיִּתְפַּלֵּל שְׁמוּאֵל אֶל יְהוָה.
ז וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל שְׁמוּאֵל: "שְׁמַע בְּקוֹל הָעָם לְכֹל אֲשֶׁר יֹאמְרוּ אֵלֶיךָ, כִּי לֹא אֹותְךָ מָאָסוּ, כִּי אֹותִי מָאֲסוּ מִמְּלֹוךְ עֲלֵיהֶם.
ח כְּכָל הַמַּעֲשִׂים אֲשֶׁר עָשׂוּ מִיּוֹם הַעֲלֹותִי אוֹתָם מִמִּצְרַיִם וְעַד הַיּוֹם הַזֶּה, וַיַּעַזְבֻנִי וַיַּעַבְדוּ אֱלֹהִים אֲחֵרִים, כֵּן הֵמָּה עֹושִׂים
גַּם לָךְ.
ט וְעַתָּה שְׁמַע בְּקוֹלָם, אַךְ, כִּי הָעֵד תָּעִיד בָּהֶם, וְהִגַּדְתָּ לָהֶם מִשְׁפַּט הַמֶּלֶךְ אֲשֶׁר יִמְלֹוךְ עֲלֵיהֶם".
י וַיֹּאמֶר שְׁמוּאֵל אֵת כָּל דִּבְרֵי יְהוָה אֶל הָעָם הַשֹּׁואֲלִים מֵאִתּוֹ מֶלֶךְ.
יא וַיֹּאמֶר: זֶה יִהְיֶה מִשְׁפַּט הַמֶּלֶךְ, אֲשֶׁר יִמְלֹוךְ עֲלֵיכֶם: אֶת בְּנֵיכֶם יִקָּח, וְשָׂם לוֹ בְּמֶרְכַּבְתּוֹ וּבְפָרָשָׁיו, וְרָצוּ לִפְנֵי מֶרְכַּבְתּוֹ.
המידע במצג
פסוקים א-ג
שמואל הזקן העניק לבניו משרות מכובדות: "וַיְהִי כַּאֲשֶׁר זָקֵן שְׁמוּאֵל וַיָּשֶׂם אֶת בָּנָיו שֹׁופְטִים לְיִשְׂרָאֵל".
שמואל הפך את בניו שליטים באיזור באר שבע, אולם, מסתבר, שהם לא היו ראויים להנהיג את העם: הם רדפו בצע, לקחו שוחד ושפטו שלא על פי מידות הצדק: "וְלֹא הָלְכוּ בָנָיו בִּדְרָכָו, וַיִּטּוּ אַחֲרֵי הַבָּצַע, וַיִּקְחוּ שֹׁוחַד וַיַּטּוּ מִשְׁפָּט".
בהתנהגותם, דמו בני שמואל לבני עלי שניצלו את מעמדם הגבוה ופגעו בעם.
הדמיון לבני עלי מחזק את אי מסוגלותם להנהיג את ישראל.
'בצע', 'שוחד' הן מילים בעלות משמעות שלילית, קשורות בשחיתות חברתית.
באותם הימים, מנהיגים שימשו גם שופטים.
בשל מעמדם הרם פנו אל בני שמואל אנשים בבקשות עזרה, ושילמו כסף (או שווה כסף) עבור זיכויים במשפט.
בני שמואל קיבלו את הכסף (שוחד), ופסקו את דינם לטובת המשלמים. כך נמצא הצדק מעוקם ומעוות.
שימו לב לתהליך:
וַיִּטּוּ אַחֲרֵי הַבָּצַע ⇐ וַיִּקְחוּ שֹׁוחַד ⇐ התוצאה: וַיַּטּוּ מִשְׁפָּט.
המספר משתעשע בפועל 'נטה': וַיִּטּוּ… וַיַּטּוּ מִשְׁפָּט.
דבר נטוי הוא היפוכו של ישר.
בני שמואל נטו, "וַיִּטּוּ" – סרו מהדרך הטובה, הישרה, רדפו אחרי כסף
ולקחו שוחד.
התוצאה: "וַיַּטּוּ מִשְׁפָּט" – המשפט שעשו היה מעוות, נטוי, עקום.
דרישת העם להמליך עליהם מלך
פסוקים ד-ה
להמשך קריאה
חיה יקרה
בכל פעם מחדש אני נפעמת מרמת העומק וממגוון הרבדים שאת נוגעת בכל פרק.
האתר שלך הוא אוצר יקר מפז לכל המורים לתנ"ך.
וכמובן לכל התלמידים.
במלאכת מחשבת בנית כל יחידת לימוד של פרק בצורה מובנת ונהירה לכל תלמיד החל מהטקסט המנוקד, ה"מילים החמות" , הסיכום, העשרה , רלוונטיות לימינו…
רק כך אפשר לחבב את התנ"ך על ילדי ישראל.
תודה מעומק הלב,
המורה שרית