פירושים, סיכומים, אותות: נחש, יד מצורעת, מי היאור הופכים לדם, כְבַד פֶּה וּכְבַד לָשׁוֹן, משה ואהרן, שיעורי בית ופעילויות.
שמות פרק ד לכיתות ד
השארת תגובה
פירושים, סיכומים, אותות: נחש, יד מצורעת, מי היאור הופכים לדם, כְבַד פֶּה וּכְבַד לָשׁוֹן, משה ואהרן, שיעורי בית ופעילויות.
להתרשמות היכנסו לשמות פרק א לכיתות ד, הפרק פתוח לכולם, אין צורך ברכישת מנוי.
מעבר ⇐ ספר שמות לכיתות הגבוהות היכנסו כאן
בהתאמה לתכנית הלימודים בתנ"ך.
קהל יעד: מורים וכל המסייעים בלמידה ובהוראה, כולל הורים.
בכל פרק מפרקי הלימוד תמצאו:
⇐ פירושי מילים והסברים
⇐ סיכומים
⇐ פעילות, משחקים, מטלות ושאלות
⇐ דרכי הוראה מגוונות ומשמעותיות בהיבטים רב תחומיים.
⇐ העשרה
⇐ כל תוכני הלימוד בפרק ניתנים להקרנה על מסך.
⇐ הגופנים ניתנים להגדלה בהתאם לצורכי הלומדים.
פרק ד ממשיך ישירות את פרק ג.
משה העלה טיעונים נוספים לאי יכולתו לקבל על עצמו את השליחות, וה' הודף את כולם.
נשמע על אותות/סימנים שה' העניק למשה לחזקו: המטה והנחש, היד המצורעת, מי היאור ההופכים לדם; על ניסיונות ההתחמקות של משה שנדחו, על יציאתו לשליחותו במצרים מלווה במשפחתו, ועל פגישתו עם אהרן אחיו.
לקבלת הפירושים וההסברים העבירו את מצביע העכבר על המילים באדום.
פסוקים ופירושים
א וַיַּעַן משֶׁה וַיֹּאמֶר וְהֵן לֹא יַאֲמִינוּ לִי, וְלֹא יִשְׁמְעוּ בְּקֹולִי, כִּי יֹאמְרוּ לֹא נִרְאָה אֵלֶיךָ יְהוָֹה:
סיכום, תקציר
משה חשש שהעם לא יאמין לו שה' דיבר איתו.
משה חשש שהעם לא יאמין לו בטענה שהוא בודה מלבו את השיחה שלו עם אלוהים.
ה' העניק למשה שלוש אותות לשכנעו בכוחו של ה', וגם על מנת לגרום לעם להאמין בשליחות שהטיל עליו אלוהי אבותיהם.
מהו אות?
אות הוא סימן פלאי, נס, הנוגד את הטבע.
פסוקים ופירושים
ב וַיֹּאמֶר אֵלָיו יְהוָֹה מַה זֶּה בְיָדֶךָ? וַיֹּאמֶר מַטֶּה:
ג וַיֹּאמֶר הַשְׁלִיכֵהוּ אַרְצָה, וַיַּשְׁלִכֵהוּ אַרְצָה וַיְהִי לְנָחָשׁ וַיָּנָס משֶׁה מִפָּנָיו:
ד וַיֹּאמֶר יְהוָֹה אֶל משֶׁה שְׁלַח יָדְךָ וֶאֱחֹוז בִּזְנָבוֹ, וַיִּשְׁלַח יָדוֹ וַיַּחֲזֶק בּוֹ וַיְהִי לְמַטֶּה בְּכַפּוֹ:
ה לְמַעַן יַאֲמִינוּ כִּי נִרְאָה אֵלֶיךָ יְהוָֹה אֱלֹהֵי אֲבֹותָם; אֱלֹהֵי אַבְרָהָם אֱלֹהֵי יִצְחָק וֵאלֹהֵי יַעֲקֹב:
סיכום, תקציר
אלוהים ציווה על משה להשליך את מקל הרועים שלו ארצה. המקל הפך לנחש. משה נרתע מפניו.
אלוהים ציווה עליו לתפוס בזנבו של הנחש, ואז הפך המקל שוב לנחש.
כוונת האות:
• לשכנע את משה בכוחו של ה'.
• לשכנע את העם כי הוא באמת שליחו של אלוהי אבותיהם
הנחש היה חיה נערצת במצרים.
על כתריהם של מלכי מצרים התנוסס פסלון נחש הקוברה.
המטה של משה
ה' בחר בחפץ נגיש, יום יומי, המטה של משה.
ה': "מַה זֶּה בְיָדֶךָ?"
משה: "מַטֶּה"?
ה': "הַשְׁלִיכֵהוּ אַרְצָה".
המספר: "וַיַּשְׁלִכֵהוּ אַרְצָה, וַיְהִי לְנָחָשׁ, וַיָּנָס משֶׁה מִפָּנָיו".
ה': "שְׁלַח יָדְךָ וֶאֱחֹז בִּזְנָבוֹ".
המספר: "וַיִּשְׁלַח יָדוֹ וַיַּחֲזֶק בּוֹ וַיְהִי לְמַטֶּה בְּכַפּוֹ".
פסל העץ שמימין מתאר ראש כפר מצרי.
הפסל הוא בן למעלה מארבעת אלפים שנים.
ראש הכפר מחזיק בידו מטה מגולף, מושקע אמנותית.
אנשים ממעמד גבוה החזיקו בידיהם מטות.
מלכים אחזו בשרביטים!
גם רועים, כמו משה, נעזרו במקל רועים.
♦ אות שני – היד המצורעת
♦ אות שלישי – מי היאור הופכים לדם
♦ ניסיון התחמקות רביעי: "כְבַד פֶּה וּכְבַד לָשׁוֹן אָנֹכִי".
♦ ניסיון התחמקות חמישי: "בִּי אֲדֹנָי שְׁלַח נָא בְּיַד תִּשְׁלָח".
♦ בחזרה למצרים
♦ מן האגדה: איך הפך משה להיות כבד פה וכבד לשון?
♦ תקרית בדרך למצרים
♦ אהרן ומשה
♦ שיעורי בית ופעילות.
להמשך קריאה ולרכישת מנוי הקליקו כאן
באתר קסם התנ"ך תמצאו עיבוד ידידותי של חומרי לימוד על פי תכנית הלימודים בתנ"ך, מורשת ותרבות ישראל. חומרי הלימוד מיועדים לגננות, מורים ולילדי הגן ובתי הספר.
ד"ר חיה שרגא בן איון
דוא"ל chaya@www.magicbible.co.il