פירושים, סיכום, מצגות, אמנון ותמר האונס, אבשלום ואמנון – הרצח, נקמת דם, הדמויות הפועלות, המשך מרד אבשלום, דפי עבודה.
הקדמה למרד אבשלום
הפרקים פתוחים למנויים בלבד אירועים מקדימים למרד אבשלום שמואל ב פרק יג – אונס תמר ורצח אמנון המרד שמואל ב פרק טו – תחילת מרד אבשלום |
נושאים למיקוד
אמנון ויונדב – תיכנון האונס
האונס
אבשלום ותמר
נקמת אבשלום באמנון
נבואת נתן – "לֹא תָסוּר חֶרֶב מִבֵּיתְךָ עַד עוֹלָם"
תוכן העניינים בפרק יג
להתרשמות חלקית מתוכני הפרק
– פירושי מילים והסברים (חלקי)
– מצג, מבוא
– תרשים: העץ המשפחתי של אמנון, תמר ואבשלום
– סבך משפטי – מוסרי
למנויים בלבד:
♦ פירושי מילים והסברים
♦ סיכום, תוכן הפרק
♦ חדש: סרטון מצגות
חלק ראשון – אמנון ותמר
♦ מצג, מבוא
♦ תרשים: העץ המשפחתי של אמנון, תמר ואבשלום
♦ סבך משפטי – מוסרי
♦ עצת יונדב
– גרסת יונדב לאמנון
– גרסת אמנון לדוד אביו
– גרסת דוד לתמר
♦ תמר בבית אמנון
– הכנת הלביבות והגשתן לאמנון
– האונס
♦ אחרי האונס
♦ התגובות לאונס
♦ אבשלום
♦ דוד
חלק שני – נקמת אבשלום
♦ נקמה על רקע חילול כבוד המשפחה
♦ רצח אמנון
♦ דוד ובשורת רצח אמנון
♦ מימוש נבואת נתן – "לֹא תָסוּר חֶרֶב מִבֵּיתְךָ עַד עוֹלָם"
♦ דמותו של דוד כאב
♦ דמותו של אמנון
♦ כינויי אח, אחות, בסיפור אמנון ותמר
♦ שעורי בית ודפי עבודה
בפרקים הקודמים למדנו על פשעי דוד בפרשת בת שבע ואוריה.
פרק יג פותח בתיאור אי הסדרים המתחילים בביתו של דוד ובממלכתו עם אונס בתו תמר בידי אחיה אמנון;
נבואת נתן מתחילה להתקיים.
פירושי מילים והסברים
לקבלת פירושים וביאורים הניחו את מצביע העכבר על המילים המסומנות.
א וַיְהִי אַחֲרֵי כֵן וּלְאַבְשָׁלוֹם בֶּן דָּוִד אָחוֹת יָפָה וּשְׁמָהּ תָּמָר. וַיֶּאֱהָבֶהָ אַמְנוֹן בֶּן דָּוִד.
ב וַיֵּצֶר לְאַמְנוֹן לְהִתְחַלּוֹת בַּעֲבוּר תָּמָר אֲחֹותוֹ, כִּי בְתוּלָה הִיא, וַיִּפָּלֵא בְּעֵינֵי אַמְנוֹן לַעֲשׂוֹת לָהּ מְאוּמָה.
ג וּלְאַמְנוֹן רֵעַ וּשְׁמוֹ יוֹנָדָב בֶּן שִׁמְעָה, אֲחִי דָוִד, וְיוֹנָדָב אִישׁ חָכָם מְאֹד.
ד וַיֹּאמֶר לוֹ: "מַדּוּעַ אַתָּה כָּכָה דַּל בֶּן הַמֶּלֶךְ, בַּבֹּוקֶר, בַּבֹּוקֶר. הֲלוֹא תַּגִּיד לִי?" וַיֹּאמֶר לוֹ אַמְנוֹן: "אֶת תָּמָר אֲחוֹת אַבְשָׁלֹום אָחִי אֲנִי אֹוהֵב"?
ה וַיֹּאמֶר לוֹ יְהוֹנָדָב: "שְׁכַב עַל מִשְׁכָּבְךָ וְהִתְחָל, וּבָא אָבִיךָ לִרְאוֹתֶךָ וְאָמַרְתָּ אֵלָיו: "תָּבֹוא נָא תָמָר אֲחוֹתִי, וְתַבְרֵנִי לֶחֶם, וְעָשְׂתָה לְעֵינַי אֶת הַבִּרְיָה, לְמַעַן אֲשֶׁר אֶרְאֶה וְאָכַלְתִּי מִיָּדָהּ".
ו וַיִּשְׁכַּב אַמְנוֹן וַיִּתְחָל, וַיָּבֹוא הַמֶּלֶךְ לִרְאוֹתוֹ, וַיֹּאמֶר אַמְנוֹן אֶל הַמֶּלֶךְ: "תָּבוֹא נָא תָּמָר אֲחוֹתִי וּתְלַבֵּב לְעֵינַי שְׁתֵּי לְבִבוֹת, וְאֶבְרֶה מִיָּדָהּ".
ז וַיִּשְׁלַח דָּוִד אֶל תָּמָר הַבַּיְתָה לֵאמֹר: "לְכִי נָא בֵּית אַמְנוֹן אָחִיךְ, וַעֲשִׂי לוֹ הַבִּרְיָה.
ח וַתֵּלֶךְ תָּמָר בֵּית אַמְנוֹן אָחִיהָ, וְהוּא שֹׁוכֵב. וַתִּקַּח אֶת הַבָּצֵק וַתָּלָשׁ, וַתְּלַבֵּב לְעֵינָיו, וַתְּבַשֵּׁל אֶת הַלְּבִיבוֹת.
ט וַתִּקַּח אֶת הַמַּשְׂרֵת וַתִּצֹוק לְפָנָיו, וַיְמָאֵן לֶאֱכוֹל, וַיֹּאמֶר אַמְנוֹן: "הוֹצִיאוּ כָל אִישׁ מֵעָלַי", וַיֵּצְאוּ כָל אִישׁ מֵעָלָיו.
י וַיֹּאמֶר אַמְנוֹן אֶל תָּמָר: "הָבִיאִי הַבִּרְיָה הַחֶדֶר, וְאֶבְרֶה מִיָּדֵךְ". וַתִּקַּח תָּמָר אֶת הַלְּבִיבוֹת, אֲשֶׁר עָשָׂתָה, וַתָּבֵוא לְאַמְנוֹן אָחִיהָ הֶחָדְרָה.
יא וַתַּגֵּשׁ אֵלָיו לֶאֱכֹול, וַיַּחֲזֶק בָּהּ וַיֹּאמֶר לָהּ: "בּוֹאִי שִׁכְבִי עִמִּי אֲחוֹתִי".
חלק ראשון – אמנון ותמר
פסוקים א-כב
מצג, מבוא
"לְאַבְשָׁלוֹם בֶּן דָּוִד אָחוֹת יָפָה וּשְׁמָהּ תָּמָר. וַיֶּאֱהָבֶהָ אַמְנוֹן בֶּן דָּוִד".
תמר אחותו של אמנון הייתה גם אחותו של אבשלום, אחיו של אמנון.
מעט מסובך? אז ככה:
לדוד היו כידוע נשים אחדות. אמנון היה בנה של אחינועם היזרעאלית,
ואילו תמר ואבשלום היו ילדיה של מעכה בת תלמי מלך גשור.
דוד היה אב משותף לשלושתם.
הנה תרשים להמחשה:
תרשים: העץ המשפחתי של אמנון, תמר ואבשלום
סבך משפטי – מוסרי
אמנון היה נתון בסבך חוקי ומוסרי:
אמנון התאהב בתמר היפה, וסבל, עד כדי חולי מפני שלא יכול היה להתקרב לאחותו הבתולה.
א. התורה אוסרת על קיום יחסים בין אח לאחות, ועל נישואין ביניהם.
ב. התורה אוסרת על קיום יחסים עם נערה לפני נישואיה. הנערה חייבת להיות בְתוּלָה (שלא שכבה עם גבר).
גבר השוכב עם בתולה נענש קשות על פי התורה.
זו הסיבה שאמנון לא היה יכול לעשות לתמר דבר: "כִּי בְתוּלָה הִיא, וַיִּפָּלֵא בְּעֵינֵי אַמְנוֹן לַעֲשׂוֹת לָהּ מְאוּמָה".
מה אמנון רצה לעשות?
כאן מבין הקורא שהאהבה של אמנון, איננה רק אהבה שבלב, אלא יש לו תכניות שאינן עולות בקנה אחד עם מוסר והגינות.
מסתבר שאמנון לא היה מוטרד מהטאבו החברתי והדתי, הוא הוטרד מהעובדה שלא היה יכול להתקרב לתמר, כי נשים היו מופרדות מהגברים, יושבות באהל הנשים, או כשמדובר במלכים, בהרמון הנשים, אמנון לא יכול היה לראות את תמר כך סתם כשהתחשק לו.
עצתו ה'טובה' של יונדב
פסוקים ג-ז
להמשך קריאה..