משמעות וחשיבות הפיתגם לילדים. הפעלת כישורי חיים, ערכים ומידות טובות.
מעבר ⇐ לכל הפיתגמים לילדים באתר קסם התנ"ך
שׁוֹמֵר פִּיו וּלְשׁוֹנוֹ שׁוֹמֵר מִצָּרוֹת נַפְשׁוֹ (משלי כ"א, כ"ג)
לפיתגם מבנה של סיבה ⇐ תוצאה
סיבה: שׁוֹמֵר פִּיו וּלְשׁוֹנוֹ |
תוצאה: שׁוֹמֵר מִצָּרוֹת נַפְשׁוֹ |
משמעות המילה לָשׁוֹן
א. האיבר שבפינו.
ב. שפת דיבור; עברית, אנגלית, ערבית ועוד
תפקידי הַלָּשׁוֹן
א. דיבור
באמצעות הלשון אנו מפיקים חלק גדול מהצלילים היוצאים מפינו.
לדוגמה את העיצורים ל', ס', צ', ד', ת', ז', ט' ו-נ' לא נוכל לבטא ללא לשון.
נסו לומר מילים בהם מופיעים העיצורים האלה. היצלחתם?
ב. לעיסת המזון
הלשון שותפה לפה בלעיסת המזון. זו ראשיתה של פעולת העיכול בגופנו.
משמעות הפיתגם
א. להיזהר בדיבור
להישמר בדיבור, לבל נאמר דברים שעלולים להזיק לנו ולהכניסנו לצרות.
לעיתים עדיף לשתוק, להימנע מדיבורים מיותרים, מלעג, מרכילות, מהדלפת מידע.
ב. להיזהר באכילה
לאכול במידה; לשים גבול למה שנכנס לפה; אכילה מוגזמת עלולה לגרום צרות ובעיות.
זוכרים את הפיתגם: "תָּפַסְתָּ מְרֻבֶּה לֹא תָּפַסְתָּ"?
הפירוש הראשון הוא הרווח יותר.
הדגמת הפיתגם בחיי היום-יום שלנו
⇐ המעשה: גיליתי סוד שחברה טובה סיפרה לי לחברה אחרת.
התוצאה: פגעתי בעצמי. חברתי הטובה ניתקה איתי את הקשרים.
מצטערת: היכאבתי לה; כואב לי.
⇐ המעשה: אמרתי למורה שלנו במעמד כל תלמידי הכיתה, שהיא מורה גרועה.
התוצאה: המורה נעלבה (אַל תַּלְבִּין פְּנֵי חֲבֵרְךָ בָּרַבִּים).
ברגע הראשון נהניתי לומר את הדברים, אחר כך היצטערתי.
פגעתי במורה, אולי היא תיפגע בי בחזרה? אולי כדאי שאתנצל?
⇐ המעשה: ליגלגתי על חבר שנפל בזמן שהתאמן ברכיבה על אופניים.
הוא התבייש, פרץ בבכי. היצטערתי.
איך לדעת מתי לשמור על פה נעול, ומתי כדאי לפתוח אותו.
אם נבין שהפה שנפתח ללא צורך עלול להזיק לאחר וגם לעצמנו. נלמד להתאפק.
ואם מישהו מתחיל ופותח את פיו ולשונו כלפינו, מה נעשה? אפשרות אחת: לא נגיב. כן, כן, תתפלאו. אפשרות שנייה: נעמיד את הפוגע על מעשהו הרע באיפוק ובמידתיות. |
רעיון משלים מבטא הפסוק ממשלי: "מָוֶת וְחַיִּים בְּיַד הַלָּשׁוֹן" (משלי יח, כא).
תמצאו אותו כאן באגדות חז"ל, באגדה: חֲלַב לְבִיאָה.