פירושים, סיכום, הנשים הנוכריות, חטאי שלמה ועונשו, אויבי שלמה מחוץ ובפנים, ירבעם ואחיה השילוני, מעשה סמלי ועוד
תוכן העניינים
להתרשמות מתכני הפרק
♥ פירושי מילים והסברים (חלקי)
♥ שלמה והנשים הנוכריות
♥ ריבוי נשים ונשים נוכריות
♥ האלים הראשיים של עמי האזור
למנויים בלבד
♦ פירושי מילים והסברים
♦ סיכום, תוכן הפרק
♦ שלמה והנשים הנוכריות
♦ ריבוי נשים ונשים נוכריות
♦ האלים הראשיים של עמי האזור
♦ עונשו של שלמה
♦ אויבי שלמה
– הדד האדומי
– רזון בן אלידע הארמי
– ירבעם בן נבט
♦ ירבעם ואחיה הנביא
♦ קריעת השלמה – מעשה סמלי ומשמעותו
♦ הסיבות למרד ירבעם
♦ סיום תקופת שלמה
♦ סוף ימיה של הממלכה המאוחדת
♦ שעורי בית ודפי עבודה
פירושי מילים והסברים
הניחו את מצביע העכבר על המילים הצבועות.
א. וְהַמֶּלֶךְ שְׁלֹמֹה אָהַב נָשִׁים נָכְרִיּוֹת רַבּוֹת וְאֶת בַּת פַּרְעֹה; מוֹאֲבִיּוֹת, עַמֳּנִיּוֹת, אֲדֹומִיֹּות, צֵדְונִיֹּות, חִתִּיֹּות.
ב מִן הַגּוֹיִם אֲשֶׁר אָמַר יְהוָה אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לֹא תָבֹואוּ בָהֶם, וְהֵם לֹא יָבֹואוּ בָכֶם. אָכֵן יַטּוּ אֶת לְבַבְכֶם אַחֲרֵי אֱלֹהֵיהֶם, בָּהֶם דָּבַק שְׁלֹמֹה לְאַהֲבָה.
ג וַיְהִי לוֹ נָשִׁים שָׂרוֹת שְׁבַע מֵאוֹת, וּפִלַגְשִׁים שְׁלֹושׁ מֵאוֹת וַיַּטּוּ נָשָׁיו אֶת לִבּוֹ.
ד וַיְהִי לְעֵת זִקְנַת שְׁלֹמֹה נָשָׁיו הִטּוּ אֶת לְבָבוֹ אַחֲרֵי אֱלֹהִים אֲחֵרִים, וְלֹא הָיָה לְבָבוֹ שָׁלֵם עִם יְהוָה אֱלֹהָיו כִּלְבַב דָּוִיד אָבִיו.
ה וַיֵּלֶךְ שְׁלֹמֹה אַחֲרֵי עַשְׁתֹּורֶת אֱלֹהֵי צִידֹונִים, וְאַחֲרֵי מִילְכֹּם שִׁקֻּץ עַמֹּונִים.
ו וַיַּעַשׂ שְׁלֹמֹה הָרַע בְּעֵינֵי יְהוָה, וְלֹא מִלֵּא אַחֲרֵי יְהוָה כְּדָוִד אָבִיו.
ז אָז יִבְנֶה שְׁלֹמֹה בָּמָה לִכְמוֹשׁ שִׁקֻּץ מוֹאָב, בָּהָר אֲשֶׁר עַל פְּנֵי יְרוּשָׁלִָים, וּלְמֹולֶךְ שִׁקֻּץ בְּנֵי עַמּוֹן.
ח וְכֵן עָשָׂה לְכָל נָשָׁיו הַנָּכְרִיּוֹת מַקְטִירוֹת וּמְזַבְּחוֹת לֵאלֹהֵיהֶן.
ט וַיִּתְאַנַּף יְהוָה בִּשְׁלֹמֹה, כִּי נָטָה לְבָבוֹ מֵעִם יְהוָה אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל הַנִּרְאָה אֵלָיו פַּעֲמָיִם.
י וְצִיוָּה אֵלָיו עַל הַדָּבָר הַזֶּה לְבִלְתִּי לֶכֶת אַחֲרֵי אֱלֹהִים אֲחֵרִים, וְלֹא שָׁמַר אֵת אֲשֶׁר צִוָּה יְהוָה.
יא וַיֹּאמֶר יְהוָה לִשְׁלֹמֹה יַעַן אֲשֶׁר הָיְתָה זֹּאת עִמָּךְ, וְלֹא שָׁמַרְתָּ בְּרִיתִי וְחֻקֹּתַי אֲשֶׁר צִוִּיתִי עָלֶיךָ, קָרֹועַ אֶקְרַע אֶת הַמַּמְלָכָה מֵעָלֶיךָ וּנְתַתִּיהָ לְעַבְדֶּךָ.
יב אַךְ בְּיָמֶיךָ לֹא אֶעֱשֶׂנָּה, לְמַעַן דָּוִד אָבִיךָ. מִיַּד בִּנְךָ אֶקְרָעֶנָּה.
יג רַק אֶת כָּל הַמַּמְלָכָה לֹא אֶקְרָע, שֵׁבֶט אֶחָד אֶתֵּן לִבְנֶךָ. לְמַעַן דָּוִד עַבְדִּי וּלְמַעַן יְרוּשָׁלִַם אֲשֶׁר בָּחָרְתִּי.
יד וַיָּקֶם יְהוָה שָׂטָן לִשְׁלֹמֹה אֵת הֲדַד הָאֲדֹומִי מִזֶּרַע הַמֶּלֶךְ הוּא בֶּאֱדוֹם.
שלמה והנשים הנוכריות
פסוקים א-ח
שלמה לקח לו נשים נוכריות מהעמים השכנים: "וְהַמֶּלֶךְ שְׁלֹמֹה אָהַב נָשִׁים נָכְרִיּוֹת רַבּוֹת
וְאֶת בַּת פַּרְעֹה; מוֹאֲבִיּוֹת, עַמֳּנִיּוֹת, אֲדֹומִיֹּות, צֵדְונִיֹּות, חִתִּיֹּות".
בנישואים אלה עבר שלמה על חוק התורה: "מִן הַגּוֹיִם אֲשֶׁר אָמַר יְהוָה אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לֹא
תָבֹואוּ בָהֶם, וְהֵם לֹא יָבֹואוּ בָכֶם".
האזהרה מפני נישואים מעורבים נבעה מחשש של השפעה דתית: "יַטּוּ אֶת לְבַבְכֶם
אַחֲרֵי אֱלֹהֵיהֶם, בָּהֶם דָּבַק שְׁלֹמֹה לְאַהֲבָה".
ריבוי נשים ונשים נוכריות ריבוי נשים ריבוי נשים (פוליגמיה), תופעה חוקית שרווחה בתקופת התנ"ך ולא רק בישראל. מלכים ועשירי עם הפגינו את עושרם בלקיחת נשים רבות (עבורן שלמו בכסף רב). מלכים, כמו שראינו (בנישואי שלמה ובת פרעה), נשאו להם בנות מלכים כדי לחזק נשים נוכריות ההתנגדות הגדולה לנישואין עם נשים נוכריות קשורה במנהגים ובעבודת אלילים |
אלף נשים ופלגשים לקח לו שלמה: "וַיְהִי לוֹ נָשִׁים שָׂרוֹת שְׁבַע מֵאוֹת, וּפִלַגְשִׁים שְׁלֹושׁ מֵאוֹת".
כששלמה הזדקן: "נָשָׁיו הִטּוּ אֶת לְבָבוֹ אַחֲרֵי אֱלֹהִים אֲחֵרִים, וְלֹא הָיָה לְבָבוֹ שָׁלֵם
עִם יְהוָה אֱלֹהָיו כִּלְבַב דָּוִיד אָבִיו".
הוא החל לעבוד לאלים של נשותיו: "אַחֲרֵי עַשְׁתֹּורֶת אֱלֹהֵי צִידֹונִים, וְאַחֲרֵי מִילְכֹּם שִׁקֻּץ עַמֹּונִים…
בנה להם מקומות פולחן, במות: "לִכְמוֹשׁ שִׁקֻּץ מוֹאָב, בָּהָר אֲשֶׁר עַל פְּנֵי יְרוּשָׁלִָים,
וּלְמֹולֶךְ שִׁקֻּץ בְּנֵי עַמּוֹן".
לנשות שלמה היו מקומות פולחן לעבודת אלהיהן. "לְכָל נָשָׁיו הַנָּכְרִיּוֹת מַקְטִירוֹת וּמְזַבְּחוֹת לֵאלֹהֵיהֶן".
האלים הראשיים של עמי האיזור
עשתורת = אלה (נקבה), אף היא אלה ראשית בכנען וסביבתה. הבעל – הוא האל הכנעני המפורסם ביותר בכנען ובסביבתה
|
עונשו של שלמה
פסוקים ט-יג
להמשך קריאה
נתרמתי מאוד וקיבלתי ידע רב על ספר מלכים שכבר מזמן שכחתי