פירושים, סיכום, אליהו ועובדיהו, אליהו ואחאב, התחרות בין נביאי ה' לנביאי הבעל על הר הכרמל, אמצעים אמנותיים, דמותו של אליהו, דפי עבודה ועוד.
תוכן העניינים
להתרשמות מתכני הפרק
♥ פירושי מילים והסברים (חלקי)
♥ מבוא ורקע למפגש בין אליהו לאחאב
♥ אליהו ועובדיהו
למנויים בלבד
♦ פירושי מילים והסברים
♦ סיכום, תוכן הפרק
♦ מבוא ורקע למפגש בין אליהו לאחאב
♦ אליהו ועובדיהו
♦ אליהו ואחאב
♦ התחרות בין נביאי ה' לנביאי בעל בהר הכרמל.
– עַד מָתַי אַתֶּם פֹּוסְחִים עַל שְׁתֵּי הַסְּעִפִּים?"
– המתמודדים; כללי ההתמודדות; מי מנצח
– מדוע נקבעה ההתמודדות בהר הכרמל?
– נביאי הבעל קוראים לבעל
– לעגו של אליהו לנביאי הבעל
♦ הנס – אש ה' יורדת על המזבח של אליהו
– ההכנות של אליהו
– תפילת אליהו
– ה' עונה לאליהו באש
♦ סיום האירוע על הר הכרמל
♦ סיום הבצורת
♦ דמותו של אליהו בפרק יח
♦ דמותו של אחאב
♦ שעורי בית ודפי עבודה
פירושי מילים והסברים
הניחו את מצביע העכבר על המילים המסומנות לקבלת הפירושים.
א וַיְהִי יָמִים רַבִּים וּדְבַר יְהוָה הָיָה אֶל אֵלִיָּהוּ בַּשָּׁנָה הַשְּׁלִישִׁית לֵאמֹר: לֵךְ הֵרָאֵה אֶל אַחְאָב,
וְאֶתְּנָה מָטָר עַל פְּנֵי הָאֲדָמָה.
ב וַיֵּלֶךְ אֵלִיָּהוּ לְהֵרָאוֹת אֶל אַחְאָב. וְהָרָעָב חָזָק בְּשֹׁומְרוֹן.
ג וַיִּקְרָא אַחְאָב אֶל עֹובַדְיָהוּ אֲשֶׁר עַל הַבָּיִת, וְעֹובַדְיָהוּ הָיָה יָרֵא אֶת יְהוָה מְאֹד.
ד וַיְהִי בְּהַכְרִית אִיזֶבֶל אֵת נְבִיאֵי יְהוָה, וַיִּקַּח עֹבַדְיָהוּ מֵאָה נְבִיאִים וַיַּחְבִּיאֵם חֲמִשִּׁים אִישׁ בַּמְּעָרָה, וְכִלְכְּלָם לֶחֶם וָמָיִם.
ה וַיֹּאמֶר אַחְאָב אֶל עֹבַדְיָהוּ: "לֵךְ בָּאָרֶץ אֶל כָּל מַעְיְנֵי הַמַּיִם, וְאֶל כָּל הַנְּחָלִים, אוּלַי נִמְצָא חָצִיר, וּנְחַיֶּה סוּס וָפֶרֶד, וְלוֹא נַכְרִית מֵהַבְּהֵמָה".
ו וַיְחַלְּקוּ לָהֶם אֶת הָאָרֶץ לַעֲבָר בָּהּ; אַחְאָב הָלַךְ בְּדֶרֶךְ אֶחָד, לְבַדּוֹ, וְעֹובַדְיָהוּ הָלַךְ בְּדֶרֶךְ אֶחָד לְבַדּוֹ.
ז וַיְהִי עֹובַדְיָהוּ בַּדֶּרֶךְ, וְהִנֵּה אֵלִיָּהוּ לִקְרָאתוֹ. וַיַּכִּירֵהוּ, וַיִּפֹּול עַל פָּנָיו וַיֹּאמֶר: "הַאַתָּה זֶה אֲדֹונִי אֵלִיָּהוּ?".
ח וַיֹּאמֶר לוֹ: אָנִי. לֵךְ אֱמֹור לַאדֹונֶיךָ: הִנֵּה אֵלִיָּהוּ.
ט וַיֹּאמֶר: מֶה חָטָאתִי כִּי אַתָּה נֹותֵן אֶת עַבְדְּךָ בְּיַד אַחְאָב לַהֲמִיתֵנִי?
י חַי יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, אִם יֶשׁ גּוֹי וּמַמְלָכָה, אֲשֶׁר לֹא שָׁלַח אֲדֹונִי שָׁם לְבַקֶּשְׁךָ וְאָמְרוּ: 'אָיִן', וְהִשְׁבִּיעַ אֶת הַמַּמְלָכָה וְאֶת הַגּוֹי כִּי לֹא יִמְצָאֶכָּה.
יא וְעַתָּה, אַתָּה אֹומֵר: לֵךְ אֱמֹור לַאדֹנֶיךָ: הִנֵּה אֵלִיָּהוּ.
יב וְהָיָה אֲנִי אֵלֵךְ מֵאִתָּךְ, וְרוּחַ יְהוָה יִשָּׂאֲךָ עַל אֲשֶׁר לֹא אֵדָע, וּבָאתִי לְהַגִּיד לְאַחְאָב, וְלֹא יִמְצָאֲךָ וַהֲרָגָנִי, וְעַבְדְּךָ יָרֵא אֶת יְהוָה מִנְּעֻרָי.
יג הֲלֹא הֻגַּד לַאדֹונִי אֵת אֲשֶׁר עָשִׂיתִי בַּהֲרֹוג אִיזֶבֶל אֵת נְבִיאֵי יְהוָה, וָאַחְבִּיא מִנְּבִיאֵי יְהוָה מֵאָה אִישׁ, חֲמִשִּׁים, חֲמִשִּׁים אִישׁ בַּמְּעָרָה, וָאֲכַלְכְּלֵם לֶחֶם וָמָיִם.
יד וְעַתָּה, אַתָּה אֹומֵר: לֵךְ אֱמֹר לַאדֹנֶיךָ הִנֵּה אֵלִיָּהוּ, וַהֲרָגָנִי.
טו וַיֹּאמֶר אֵלִיָּהוּ חַי יְהוָה צְבָאוֹת אֲשֶׁר עָמַדְתִּי לְפָנָיו, כִּי הַיּוֹם אֵרָאֶה אֵלָיו.
טז וַיֵּלֶךְ עֹבַדְיָהוּ לִקְרַאת אַחְאָב וַיַּגֶּד לוֹ. וַיֵּלֶךְ אַחְאָב לִקְרַאת אֵלִיָּהוּ.
יז וַיְהִי כִּרְאוֹת אַחְאָב אֶת אֵלִיָּהוּ וַיֹּאמֶר אַחְאָב אֵלָיו: "הַאַתָּה זֶה עֹוכֵר יִשְׂרָאֵל?"
מבוא ורקע למפגש בין אליהו לאחאב
פסוקים א – ו
בשנה השלישית לפרוץ הבצורת ציווה ה' על אליהו לבשר לאחאב על סיומה:
"לֵךְ הֵרָאֵה אֶל אַחְאָב, וְאֶתְּנָה מָטָר עַל פְּנֵי הָאֲדָמָה".
בשעה שאליהו הלך "לְהֵרָאוֹת אֶל אַחְאָב", גבר הרעב בעיר הבירה: "וְהָרָעָב חָזָק בְּשֹׁמְרוֹן".
אחאב יצא עם עובדיהו, מנהל משק ביתו, לחפש אחר מקורות מים ומאכל לבעלי החיים, שלא ימותו ברעב: "לֵךְ בָּאָרֶץ אֶל כָּל מַעְיְנֵי הַמַּיִם, וְאֶל כָּל הַנְּחָלִים, אוּלַי נִמְצָא חָצִיר, וּנְחַיֶּה סוּס וָפֶרֶד…".
הם חילקו את איזור החיפושים לשניים; כל אחד עבר באיזור שהוקצה לו:
"וַיְחַלְּקוּ לָהֶם אֶת הָאָרֶץ לַעֲבָר בָּהּ; אַחְאָב הָלַךְ בְּדֶרֶךְ אֶחָד, לְבַדּוֹ, וְעֹובַדְיָהוּ הָלַךְ בְּדֶרֶךְ אֶחָד לְבַדּוֹ".
מיהו עובדיהו?
עובדיהו ניהל את בית המלך, ונשא בתואר המכובד, המקובל באותם הימים: "אֲשֶׁר עַל הַבָּיִת".
שמו של עובדיהו מורכב משתי מילים: עבד + יהו (קיצור שמו של ה').
שם שמכיל את שמות ה' מכונה – שם תיאופורי (תיאוס=אלוהים).
שם האדם מעיד על מהותו, ועובדיהו אכן מתאפיין כירא ה': "וְעֹובַדְיָהוּ הָיָה יָרֵא אֶת יְהוָה מְאֹד".
עובדי ה', באותם הימים נרדפו על ידי איזבל, ועובדיהו החביא מפניה מאה מנביאי ה'
ודאג למזונם: "וַיִּקַּח עֹבַדְיָהוּ מֵאָה נְבִיאִים וַיַּחְבִּיאֵם חֲמִשִּׁים אִישׁ בַּמְּעָרָה, וְכִלְכְּלָם לֶחֶם וָמָיִם".
אליהו ועובדיהו
פסוקים ז-טז1
כשעובדיהו פגש באליהו הוא מיד זיהה אותו וחלק לו כבוד רב:
וַיַּכִּירֵהוּ, וַיִּפֹּול עַל פָּנָיו וַיֹּאמֶר: "הַאַתָּה זֶה אֲדֹונִי אֵלִיָּהוּ?".
כנראה שזיהה אותו לפי לבושו, אדרת שיער, שהרי לא היו תמונות, לא אינטרט ולא אינסטגרם.
אליהו הודה: "אָנִי", וציווה על עובדיהו לבשר לאחאב על בואו אליו: "הִנֵּה אֵלִיָּהוּ'".
בתגובה, עובדיהו נתקף בהלה, וראה בהוראה של אליהו משימת התאבדות:
"מֶה חָטָאתִי כִּי אַתָּה נֹותֵן אֶת עַבְדְּךָ בְּיַד אַחְאָב לַהֲמִיתֵנִי?
מדוע חשש עובדיהו לבשר לאחאב שאליהו רוצה לפגשו?
אחאב היה נחוש ללכוד את אליהו, והוא חיפש אחריו בכל עמי האזור, והשביע אותם,
שאכן אליהו אינו מצוי בתוכם: "חַי יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, אִם יֶשׁ גּוֹי וּמַמְלָכָה, אֲשֶׁר לֹא שָׁלַח אֲדֹונִי
שָׁם לְבַקֶּשְׁךָ וְאָמְרוּ: 'אָיִן".
עובדיהו פחד שאליהו יעלם בפתאומיות, כדרך שהוא מופיע בפתאומיות, ואחאב יכלה את זעמו בעובדיהו: "וְהָיָה אֲנִי אֵלֵךְ מֵאִתָּךְ, וְרוּחַ יְהוָה יִשָּׂאֲךָ עַל אֲשֶׁר לֹא אֵדָע, וּבָאתִי לְהַגִּיד לְאַחְאָב, וְלֹא יִמְצָאֲךָ, וַהֲרָגָנִי".
עובדיהו הזכיר את נאמנותו לה', כשסיכן את חייו בהצלת נביאי ה'.
אליהו הרגיע את עובדיהו ונשבע לו לעמוד בדיבורו: "וַיֹּאמֶר אֵלִיָּהוּ
חַי יְהוָה צְבָאוֹת אֲשֶׁר עָמַדְתִּי לְפָנָיו, כִּי הַיּוֹם אֵרָאֶה אֵלָיו".
עובדיהו האמין לאליהו והלך לקראת אחאב להודיע לו על בואו של אליהו:
"וַיֵּלֶךְ עֹבַדְיָהוּ לִקְרַאת אַחְאָב וַיַּגֶּד לוֹ".
אליהו ואחאב
פסוקים טז2– כ
אחאב
הטיח באליהו את האחריות לאסון שפקד את ישראל:
"הַאַתָּה זֶה עֹוכֵר יִשְׂרָאֵל?"