פירושים והסברים; סיכום; השליחות והבריחה; הסערה; הפלת הגורל; הדמויות; מסר ורעיונות; אמצעים אמנותיים; העשרה.
תוכן העניינים
להתרשמות מתכני הפרק
♥ פירושי מילים פסוקים א-ז
♥ השליחות שהטיל ה' על יונה.
♥ הבריחה
♥ מפה
תכני הפרק למנויים בלבד
♦ פירושים והסברים יונה פרק א
♦ סיכום, תוכן
♦ השליחות שהטיל ה' על יונה
♦ הבריחה
♦ מפה
♦ הסערה בלב הים
♦ הפלת הגורל והדו-שיח בין יונה למלחים
♦ ניסיונות המלחים להציל את יונה
♦ הדמויות בפרק: יונה, רב החובל והמלחים
♦ רעיון ומסר בפרק א
♦ אמצעים אמנותיים – יונה פרק א
♦ העשרה
♦ יונה פרק ב פסוקים א; יא
יונה פרק א – פירושים והסברים
לקבלת הפירושים הניחו את מצביע העכבר על המילים המסומנות.
א וַיְהִי דְּבַר יְהֹוָה אֶל יוֹנָה בֶן אֲמִיתַּי לֵאמֹר:
ב קוּם לֵךְ אֶל נִינְוֵה הָעִיר הַגְּדוֹלָה, וּקְרָא עָלֶיהָ כִּי עָלְתָה רָעָתָם לְפָנָי".
ג וַיָּקָם יוֹנָה לִבְרֹחַ תַּרְשִׁישָׁה מִלִּפְנֵי יְהֹוָה, וַיֵּרֶד יָפוֹ וַיִּמְצָא אֳנִיָּה בָּאָה תַרְשִׁישׁ וַיִּתֵּן שְׂכָרָהּ, וַיֵּרֶד בָּהּ לָבוֹא עִמָּהֶם תַּרְשִׁישָׁה מִלִּפְנֵי יְהֹוָה.
ד וַיהֹוָה הֵטִיל רוּחַ גְּדוֹלָה אֶל הַיָּם, וַיְהִי סַעַר גָּדוֹל בַּיָּם וְהָאֳנִיָּה חִשְּׁבָה לְהִשָּׁבֵר.
ה וַיִּירְאוּ הַמַּלָּחִים וַיִּזְעֲקוּ אִישׁ אֶל אֱלֹהָיו, וַיָּטִלוּ אֶת הַכֵּלִים אֲשֶׁר בָּאֳנִיָּה אֶל הַיָּם, לְהָקֵל מֵעֲלֵיהֶם וְיוֹנָה יָרַד אֶל יַרְכְּתֵי הַסְּפִינָה, וַיִּשְׁכַּב וַיֵּרָדַם.
ו וַיִּקְרַב אֵלָיו רַב הַחֹובֵל, וַיֹּאמֶר לוֹ: מַה לְּךָ נִרְדָּם! קוּם קְרָא אֶל אֱלֹהֶיךָ אוּלַי יִתְעַשֵּׁת הָאֱלֹהִים לָנוּ, וְלֹא נֹאבֵד.
ז וַיֹּאמְרוּ אִישׁ אֶל רֵעֵהוּ: לְכוּ וְנַפִּילָה גוֹרָלוֹת, וְנֵדְעָה בְּשֶׁלְּמִי הָרָעָה הַזֹּאת לָנוּ. וַיַּפִּילוּ גּוֹרָלוֹת וַיִּפֹּל הַגּוֹרָל עַל יוֹנָה.
השליחות שהטיל ה' על יונה פסוקים א-ב
וַיְהִי דְּבַר יְהֹוָה אֶל יוֹנָה בֶן אֲמִיתַּי לֵאמֹר:
"קוּם לֵךְ אֶל נִינְוֵה הָעִיר הַגְּדוֹלָה, וּקְרָא עָלֶיהָ כִּי עָלְתָה רָעָתָם לְפָנָי".
זהות הנביא:
לבד משמו ומשם אביו, אין מידע אחר על יונה.
יש שמזהים את יונה עם נביא ישראלי מגת חפר שפעל בימיו של ירבעם בן יואש (מלכים א יח, ג),
אך אין ודאות בזיהוי הזה.
השליחות:
ללכת לנינווה הרחוקה שעל גדות החידקל, ולהכריז על חטאי התושבים.
מה פתאם נשלח נביא ישראלי לנבא על עיר נוכרית?
זו איננה הנבואה היחידה בספרי נביאים שמכוונת לעמים אחרים, נביאי ישראל נהגו לנבא גם עליהם.
ה' נתפס בספר יונה כאל אוניברסלי, ששולט על כל העמים, בוחן את התנהגותם, ושולח את הנביא
להחזיר את האנשים בתשובה, לפני שה' יעניש אותם.
נינווה? נינווה מצוייה בעירק של ימינו, היא שוכנת מזרחית לנהר החידקל. ממצאים ארכיאולוגיים חשובים מימי המלכים אשורנצריפל השני, בסמוך לנינווה מצוי תל נבי יוניס, שהמקומיים טוענים שהוא קברו
|
הבריחה (פסוק ג)
יונה סירב להינבא וברח. הוא עלה בעיר יפו, שהייתה עיר נמל חשובה באותם ימים, על אנייה
שהפליגה לתרשיש
(ספרד), ושילם תמורת נסיעתו :
"וַיָּקָם יוֹנָה לִבְרֹחַ תַּרְשִׁישָׁה מִלִּפְנֵי יְהֹוָה,
וַיֵּרֶד יָפוֹ, וַיִּמְצָא אֳנִיָּה בָּאָה תַרְשִׁישׁ וַיִּתֵּן שְׂכָרָהּ,
וַיֵּרֶד בָּהּ לָבוֹא עִמָּהֶם תַּרְשִׁישָׁה מִלִּפְנֵי יְהֹוָה".
מדוע ברח יונה?
באמצעים אמנותיים נדמה לי שיש לכלול גם את המילה השורש המנחה י.ר.ד (כולל המילה וירדם) כדי להראות את תהליך הירידה של יונה, פיזית, ורוחנית.
מילה מנחה היא מילה שחוזרת בפרק מספר פעמים במשמעויות שונות (למשל הפועל ברך באיוב א).
מילה שחוזרת מספר פעמים בהטיות שונות היא מילת מפתח, ותפקידה להדגיש רעיון מסויים.
אתה כמובן יכול לראות בפועל ירד שבפסוק ג רמז לירידה הרוחנית/ נפשית. כדאי לבדוק את מופעי הפועל 'ירד' בתנ"ך,
על מנת לדעת אם ניתן להיאחז בגישה זו.
לגבי מילת נרדם, היא כמובן גזורה מהשורש 'רדם', ניתן לראות כאן שימוש בצלילים דומים (אליטרציה). אולי. אני לא הייתי הולכת על זה.